JÁRVÁNY HELYZETBEN BETEGTÁJÉKOZTATÁS MINŐSÉGE

Bérczi, Ildikó (2021) JÁRVÁNY HELYZETBEN BETEGTÁJÉKOZTATÁS MINŐSÉGE. MA/MSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of Ildiko_berczi jarvanyügyi helyzetben a tajékoztatas minosége.pdf] PDF
Ildiko_berczi jarvanyügyi helyzetben a tajékoztatas minosége.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg. Embargo lejáratának dátuma: 29 Június 2021

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Az Egészségügyi Világszervezet adatai alapján, 2020 őszére a világ minden régióját elérte az új koronavírus (SARS-CoV-2) okozta fertőzés. Magyarországon 2020 márciusában az első esetek a betegjogi kérdések mellett rá-irányították a figyelmet a betegtájékoztatás kiemelt fontosságára, annak jogszabály szerinti betartására, valamint az alkalmazás során fellépő nehézségekre. Járványhelyzet miatt meg-változott a látogatás rendek és tájékoztatási módok. A betegtájékoztatás teljes körű alkal-mazása során számos szempontot kellett figyelembe venni ahhoz, hogy olyan helyzetben is, mint a COVID–19-járvány megfelelő legyen. Célkitűzésem, hogy a Magyarország egész-ségügyi ellátó rendszerében, hogyan lehetett a világjárvány idején is betartani a hatályos jogszabályokat és eljárásrendeket, milyen intézkedések váltak szükségessé, hogy a tájékoz-tatáshoz való jog ne sérüljön. A tájékoztatás minősége szorosan követi a COVID-19 fertőzéssel összefüggő sür-gős, kórházi ellátást igénylő esetek számát, ami megnőtt a harmadik hullámban. Az intéz-ményekben kénytelenek a betegeket folyosókon, várótermekben elhelyezni. Ilyen körül-mények között nehézzé válhat a keresett beteg megtalálása és tájékoztatása. Az intézmé-nyeknek ilyenkor a szabad kapacitás a legkevesebb ezért meg kell tervezni minden folya-matot, a lehetőségeket feltérképezni, mert minden percben változtak az információk és a betegek száma. Integrált Jogvédelmi Szolgálat segítségével a betegjogi panaszok alapján elemeztem a járvány alatt a tájékoztatással kapcsolatos megkereséseket és az intézmények megtett in-tézkedéseit. Gyakori a szolgáltatók betegtájékoztatási hiányossága a megkeresések 20 %- ha ez megoldódna a többi panasz is csökkenne. Az ellátó- és finanszírozási rendszer sem ösztönzi a kezelőorvost abban, hogy kimerítően magyarázzon egy információra kíváncsi betegnek a betegségéről, a választási lehetőségeiről, valamint a lehetséges szövődmények-ről. Tapasztalatunk alapján megyénként eltérések mutatkoznak a honlapokon történő tájé-koztatás tekintetében is. A tájékoztatás tartalma és annak értelmezése a felhasználó felada-ta, ami gyakran nehézségbe ütközik. A COVID–19-járvány alatt elvégzett felmérés ered-ményei rámutattak arra, hogy a tájékoztatás kiemelten fontos a családok számára, nem szokványos körülmények között is.

Magyar cím

JÁRVÁNY HELYZETBEN BETEGTÁJÉKOZTATÁS MINŐSÉGE

Angol cím

QUALITY OF INFORMING PATIENTS DURING EPIDEMIC

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

x - ARCHIV KTK - Nemzetközi és Regionális Gazdaságtani Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)

Szak

LKK - Egészségügyi minőségbiztosítási szakirányú továbbképzés (PG)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kovács, Erika
NEM RÉSZLETEZETT

Helyi kari azonosító

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): 1135 Ildikó Bérczi
Dátum: 27 Ápr 2023 13:18
Utolsó módosítás: 12 Szep 2023 11:03
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8137

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet