Szabó Balázsné, Zsíros Andrea (2015) A közoktatás/köznevelés intézményi rendszerének változásai 2003-2004/2013-2014. MA/MSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
Diploma MA SzabóBalázsnéZsíros Andrea (Hivatalos Stat.KSH).pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (7MB) |
Absztrakt (kivonat)
A diplomadolgozat célja annak bemutatása volt, hogy hogyan változott a közoktatás/köznevelés intézményi rendszere a 2003/2004-2013/2014 tanévek között. Ennek keretében számba vettem a feladatellátási helyek, és az óvodások/tanulók számának alakulását a nappali és a felnőttoktatásban, valamint a férőhelyek/osztályok és pedagógusok számának intézménytípusonkénti változását a módosuló jogszabályi környezetben. Az óvodások, és a nappali képzésben részt vevő tanulók számának változását párhuzamba állítottam a kapcsolódó demográfiai adatokkal, valamint bemutattam az intézményellátottság területi jellemzőit is. Külön kitértem a vizsgált intézmények fenntartóinak össze-tételében bekövetkezett változásokra. Hasonlóan a népességszám csökkenéséhez a vizsgált időszak alatt az érintett kor-osztályok létszáma is csökkent valamennyi közoktatási/köznevelési intézményben. A jogszabályváltozások hatása nyomon követhető volt az intézményi adatok módosulásában. Ezek hatásaként 2010 őszén az óvodákban megnövekedett a 3. életévüket még be nem töltött gyerekek száma, 2013 őszén pedig ugyanitt csökkent a 6 évesek száma, és ezzel együtt nőtt az általános iskolákban. Az óvodások számának csökkenésével nem járt együtt az óvodai férőhelyek számának csökkenése, így az időszak alatt végig a férőhelyek kihasználatlanságáról beszélhettünk, amelyet árnyaltabbá tett a területi adatok összehasonlítása. A jogszabályváltozás hatása érezhető volt a szakiskolai nappali oktatásban részt vevő tanulók számának növekedésében is a 2008/2009. tanévben, majd a 2009/2010. tanévben, amikor a tanulmányaikat 7, illetve 6 évesen megkezdők betöltötték a 17. életévüket. A gimnáziumokban az időszak alatt csökkent a 9-14 évesek részaránya a megfelelő korú népesség %-ában, ami jelentheti a hagyományos négy osztályos gimnáziumok térhódításának újbóli erősödését. A felnőttképzésben részt vevők száma az időszak alatt a gimnáziumokban és a szakközépiskolákban csökkent, a szakiskolákban tanulóké nőtt. Ehhez hasonlóan a szak-iskolákban és a szakközépiskolákban működő szakképző évfolyamokon az időszak elején a szakközépiskolák tanulói létszáma dominált, azonban 2010-től a szakiskolák kedveltebbé váltak. 2013-ban a korábban legnagyobb intézményfenntartónak számító települési ön-kormányzatok szerepe az óvodákra redukálódott, míg a korábban általuk fenntartott többi intézmény típus ez irányú feladatait a Klebersberg Intézményfenntartó Központ vette át. Az egyházak, alapítványok, természetes személyek, egyéb szervezetek szerepe az idő-szak alatt lassan erősödött.
Magyar cím
A közoktatás/köznevelés intézményi rendszerének változásai 2003-2004/2013-2014
Angol cím
Changes in institutional system of public education/ national public education (2003/2004-2013/2014)
Intézmény
Nyugat-magyarországi Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
x - ARCHIV KTK - Innovatív Stratégiák Intézet (megszűnt: 2015.06.30.)
Szak
LKK - Közgazdálkodás és közpolitika mesterszak (MA)
Témavezető(k)
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Zsíros Andrea Szabó Balázsné |
Dátum: | 08 Júl 2015 08:55 |
Utolsó módosítás: | 02 Már 2023 14:21 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/80 |
Actions (login required)
Tétel nézet |