Csontváry Kosztka Tivadar életművét bemutató kiállítótér terve

Szilágyi, Balázs (2021) Csontváry Kosztka Tivadar életművét bemutató kiállítótér terve. MA/MSc, Faipari Mérnöki és Kreatívipari Kar (2013-tól 2021.06.30-ig: Simonyi Károly Műszaki, Faanyagtudományi és Művészeti Kar).

[thumbnail of Csontváry múzeum.pdf] PDF
Csontváry múzeum.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of Mellékletek.pdf] PDF
Mellékletek.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (24MB)

Absztrakt (kivonat)

Csontváry Kosztka Tivadar életművét bemutató kiállítótér terve II. Előtanulmány II.1. Csontváry Kosztka Tivadar élete Csontváry Kosztka Tivadar titokzatos, különös figurája a modern magyar festőművészetnek. Művei kis híján örökre elvesztek. Kora nem ismerte el igazán, csak halála után került a figyelem középpontjába. Utazásain a Napfény színei és a természet kapcsolatait vizsgálta és örökítette meg egyéni stílusú, látomásos képein. II.2. Csontváry munkássága Képei olyan egyedi, sajátos világot teremtenek, mely más alkotók munkáival összetéveszthetetlenek. Művészetének fő értékei páratlan színvilága a színektől részben elválasztható levegő-távlat érzékeltetése, tudatosan autonóm, szuverén, autoriter természet- és alakábrázolása, írásainak festészetével való kapcsolata, politikai nézeteinek festészetével és életével való kapcsolata, a nemzeti jellegzetességek megőrzése és azok egyetemes összefüggésekbe helyezése művészetében. II.3. Cédrus Művészetének visszatérő központi szimbóluma a cédrus. A tekintélyes, különös alakú fa jelentése többrétegű. A művészettörténetben nem egyedülálló a cédrusoknak tulajdonított hasonló központi, kultikus szerep. A Bibliai időktől kezdődően visszatérő motívum az emberiség emlékezetében. A dolgozatban bemutatott építészeti terv középpontját is ez a fa képezi. Az előtanulmányok során a Magyarországon fellelhető óriáscédrusokat vettem sorra. Méretét és helyzetét tekintve az Alcsútdoboz melletti Csaplári erdőben magasodó cédrusra esett a választás. III. A terv ismertetése III.1. Tervezési program 2016 márciusában a Miniszterelnökség tervpályázatot hirdetett az alábbi tartalommal: „Csontváry Kosztka Tivadar festő alkotásait méltó módon bemutató „kiállítótér” elhelyezésére, kialakítására és megformálására vonatkozó építészeti, tájépítészeti, belsőépítészeti, képzőművészeti, multimédiás ötletek, lehetséges megoldások kidolgozása. A Kiíró a tárgyban megjelölt „kiállítótérnek” keresi a helyét és lehetséges megoldásait oly módon, hogy a pályázóknak teljes szabadságot biztosít a „tér” Magyarországon belüli földrajzi elhelyezésére és jellegére vonatkozóan.” III.2. Műleírás A magányos alkotó művei a természet és az ember kapcsolatának dimenzióit fogalmazzák meg. Visszatérő motívum az Eget a Földdel összekötő fa. Az egyedülálló cédrus körüli tánc és a zarándokút jelentéstartalmai adják a hátteret az életmű építészeti megfogalmazásához. A feltáró utakat a terep lejtéséhez igazítva vezettük. Az épület közelében az erdőben alakítottunk ki parkolót. Az erdős részekről a tisztásra érve kapuhatással erősítjük a megérkezés élményét. A múzeum előtti teresedés erdő háttere elé helyeztük el a múzeum felé forduló Csontváry szobrot. Az udvar üvegfalain a magányos cédrus tükörképe és a belső tér átszűrődő látványa olvad össze. A múzeum körüli tisztáson sugárirányban padokat helyeztünk el, melyekre az egyes művek címét, alkotásának helyét és időpontját faragtuk. A cédrustól való távolságuk és irányultságuk a mű keletkezési helyére utal. Az épületet a cédrusóriás köré szerveztük. A gyűrű alakú egyszerű formát a terephez igazítottuk. A kialakuló belső udvarrész körüli fő közlekedőhöz kapcsoljuk a különböző funkciókat. Fontos rendező elv, hogy a látogatók és a fa vizuális kapcsolata mindenütt megmaradjon. A vendégforgalmi bejáratot a lejtő tetejére, a szállítási megközelítést a lejtő alsó részére terveztük. Az épületet három szintre tagoltuk. A déli bejárathoz kapcsolódnak a közönségforgalmi részek, az északi bejárathoz a múzeumi műhelymunka, raktár és gépészet terei, melyeket a vendégforgalomtól leválasztottunk. A kettő közötti szinten, a belső udvarhoz kapcsolódóan helyeztük el a múzeumi kiállítótér rendszert. Plans of an exhibition space showing the life work of Tivadar Csontváry Kosztka II. Preliminary study II.1. Life of Tivadar Csontváry Kosztka Tivadar Csontváry Kosztka was a mysterious, strange figure of the modern Hungarian painting. His works got almost lost forever. His era did not really acknowledge him; only after his death did he get into the centre of attention. On his journeys he scanned and eternalized the connection between the ‘colours of Sunlight’ and nature through his unique style and visionary paintings. II.2. Work of Csontváry His paintings create a unique, special world, making them unmistakable with other painters ‘works. Main values of his art are his exceptional colour scheme, from colours partially separable illustration of air-perspective, his consciously autonomous, sovereign, authoritarian depiction of nature and figures, connection between his writings and his painting, link between his political views, his life and work, preservation of national characteristics and their placement into universal context in his art. II.3. Cedar Central and reoccurring symbol of his art is the cedar. The considerable, strangely shaped tree has a multi-layered meaning. It is not exceptional in art history to attribute to cedars such central, cultic role. From biblical times, it is a recurring motive in the memory of humankind. This tree forms the centre of the architectural plan presented in this essay. During my preliminary studies, I considered all giant cedars in Hungary. My choice fell on the cedar rising in the woods of Csaplár next to Alcsútdoboz because of terms of size and positon. III. Description of the plan III.1. Planning program In March 2016, the Prime Ministry announced a design competition with following content and criteria: Locating, designing and shaping ideas and working out possible solutions for an “exhibition place” presenting works of the painter Tivadar Csontváry Kosztka in a worthy way; considering architecture, landscape architecture, interior architecture, fine arts and multimedia. The Announcer was looking for a location and potential solution for an “exhibition space” marked on the subject, giving the competitors entire freedom regarding its geographical location within Hungary and its nature. III.2. Description Works of the lone artist depict dimensions of the link between nature and Man. A recurring motif is the tree connecting Heaven with the Earth. The meanings of the dance around the lonely cedar and of the pilgrimage give the background to this architectural wording of his life work. The exploratory roads are led adjusted to the terrains slope. The parking place is placed near the building into the woods. Arriving form the wooded area to the clearing the experience of arrival is amplified by this gate effect. On this square is the statue of Csontváry placed in front of the wooded background turning towards the museum. On the glass-walls of the courtyard the view of the filtering inner space and the reflection of the lonely cedar melt into each other. On the clearing radially around the museum limestone benches are placed; the title of the paintings, place and time of their creation is craved into them. Their distance and direction from the cedar hints to the place of their creation. The whole building is organized around the huge cedar, its ring formed simple shape is adjusted the ground. The different functions are connect to the main corridor around the inner courtyard. An important principle is that a visual connection between the visitors and the tree should be kept up. The main entrance for the guests is situated at the top of the slope, for delivery purposes the approach is at the bottom of the slope. The building has three stories. On the second floor connected to the inner courtyard is the system of exhibition areas placed.

Magyar cím

Csontváry Kosztka Tivadar életművét bemutató kiállítótér terve

Angol cím

Plans of an exhibition space showing the life work of Tivadar Csontváry Kosztka

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Faipari Mérnöki és Kreatívipari Kar (2013-tól 2021.06.30-ig: Simonyi Károly Műszaki, Faanyagtudományi és Művészeti Kar)

Tanszékcsoport/intézet

x - ARCHIV SKK - Műszaki Mechanika és Tartószerkezetek Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)

Szak

NEM RÉSZLETEZETT

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Szabó, Péter
intézetigazgató, egyetemi docens, SKK-MMI,

Helyi kari azonosító

A dolgozat kódja: SKK-ÉTI-4-2021-D

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Balázs Szilágyi
Dátum: 10 Máj 2021 11:36
Utolsó módosítás: 18 Szep 2023 11:15
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/7784

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet