21. SZÁZAD GYERMEKEI:AZ IKT-ESZKÖZÖK HELYE ÉS SZEREPE AZ ÓVODÁSKORÚ GYERMEKEK SZABADIDŐELTÖLTÉSÉBEN

Széplábiné Boros, Anikó (2021) 21. SZÁZAD GYERMEKEI:AZ IKT-ESZKÖZÖK HELYE ÉS SZEREPE AZ ÓVODÁSKORÚ GYERMEKEK SZABADIDŐELTÖLTÉSÉBEN. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Széplábiné Boros Anikó-21.század gyermekei-Szakdolgozat.pdf] PDF
Széplábiné Boros Anikó-21.század gyermekei-Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A kutatásom célja az volt, hogy egyfajta helyzetképet kapjak a mai óvodáskorú gyermekek szabadidőeltöltése során az infokommunikációs eszközök megjelenéséről. Mivel a gyermekek szabadidő eltöltését elsősorban a család befolyásolja fontos volt, hogy megismerjem a szülők szemléletmódját mind a szabadidős- és játéktevékenységek, mind az okos eszközök kapcsán. Mindez azért fontos, hogy az eredményekből és levont következtetésekből munkám során is profitálhassak. Az óvoda szerepe kulcsfontosságú, hiszen az életvitelre nevelés és a személyiségfejlesztés már ebben a korban elkezdődik. A kutatáshoz a kérdőíves lekérdezés módszerét használtam. A kérdőívem összesen 38 kérdést tartalmazott és három fő kérdéscsoportból épült fel (szülőre vonatkozó kérdések, a gyermekre vonatkozó kérdések, egyéb kérdések, állítások). Nyitott, zárt, továbbá egyválasztós és többválasztós típusú kérdéseket is tartalmazott. A mintavétel az internet segítségével, önkéntes és anonim módon zajlott. A lekérdezésem során 111 óvodáskorú gyermeket nevelő szülőt sikerült megszólítanom. Három hipotézist állítottam fel a dolgozat megírása előtt az IKT eszközhasználathoz kapcsolódóan. A vizsgálat azt mutatja, hogy a kitöltők életében fontos szerepet töltenek be a digitális eszközök és ez hatással van a gyermekek eszközhasználatára is. A legfőbb eredményeim, hogy a szülő életkora, illetve a szülő eszközhasználattal töltött ideje befolyásolja a gyermek eszközhasználatát. A szülők többsége igyekszik kontrollálni a gyermekek digitális eszközhasználatát, ugyanakkor a mindennapokban segítségül hívják a „kütyüket” a gyermekek lefoglalásában. A fiatalabb korú szülők gyermekei jelentősen több időt fordíthatnak eszközhasználatra. Látható továbbá, hogy a negatív viselkedésmintát tartalmazó jelzések száma egyre magasabb lesz, ahogy az eszközzel való időtöltés nő. Beigazolódott, hogy számolnunk kell ezeknek az éveknek a szenzitivitásával és szokásformáló hatásával, amik az okoseszközök esetében nem megfelelő korlátok között káros hatásokkal is bírhatnak.

Magyar cím

21. század gyermekei: Az IKT-eszközök helye és szerepe az óvodáskorú gyermekek szabadidőeltöltésében

Angol cím

Role of ICT Devices in Early Childhood.

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Katona, György
rektorhelyettes, egyetemi docens, PhD.

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Anikó Széplábiné Boros
Dátum: 02 Nov 2021 14:07
Utolsó módosítás: 03 Már 2023 08:46
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/7656

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet