Németh, Vivien (2021) Az óvodai kinetikus rajzok összehasonlító elemzése. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
Németh Vivien - Óvodai kinetikus rajzok összehasonlító elemzése-szakdolgozat.pdf.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (3MB) |
Absztrakt (kivonat)
Kutatásom céljául a kinetikus óvoda rajzelemzést választottam, hogy egy sajátos módszer segítségével, bizonyítást nyerjek abban, hogy az óvodáskorú gyerekek mennyire kötődnek az óvodapedagógusiakhoz, kortársaikhoz. Dolgozatom elméleti részében a kötődés fogalmával, rendszerével foglalkoztam. Bowlby kötődés elméletét és a kötődés típusait részletesen elemeztem. Ezután a kötődési kapcsolatok értelmezését dolgoztam ki: az anya, apa, testvérek, nagyszülők és az átmeneti tárgyak körében. Foglalkoztam a bölcsődébe járó gyerekek kapcsolataival, hiszen vannak akiknek ez lesz az első nevelési intézményük. Szakdolgozatomban kifejtettem az óvodapedagógushoz, kortársakhoz és magához a nevelési intézményhez fűződő kapcsolat rendszerüket. A kutatásomat egy városi és egy vidéki óvodában, nagy- és középső csoportos, átlagos értelemmel rendelkező gyermekek körében végeztem. A rajzok elkészítését kétszemélyes helyzetben végeztem. Az alkotások elkészülése után hat kérdést tettem fel a gyerekeknek. A kérdésekre kapott válaszaik hozzájárultak ahhoz, hogy a kinetikus óvodarajz vizsgálattal különbséget tudjak tenni a vidéki és városi óvodás gyermekek között. A kutatási eredményeimet diagramokkal ábrázoltam. Eredményeim beigazolták a feltételezett hipotéziseimet. Azt vizsgáltam meg, hogy melyik óvodában rajzoltak a gyerekek többféle tevékenységet. Meglepő volt számomra, hogy a városi gyermekek jóval több tevékenységet választottak, mint a vidékiek. A fiúk és a lányok rajzai között különbségeket véltem felfedezni. A lányok rajzaikban több szint használtak, mint a fiúk. A szimbolikus jeleket a lányok gyakrabban rajzoltak. Azt vizsgáltam még, hogy milyen helyszínen játszanak szívesebben a gyerekek. Mindkét óvodában az udvart részesítették előnyben. Megvizsgáltam a gyerekek és az óvodapedagógusok közti kötődési kapcsolatok alakulását. A gyerekek az óvodapedagógus személyéhez és a kortársaikhoz is kötődnek, ez a rajzaikban is megmutatkozik.
Magyar cím
Az óvodai kinetikus rajzok összehasonlító elemzése
Angol cím
Comparative analysis of kinetical drawings in kindergarten
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Vivien Németh |
Dátum: | 02 Nov 2021 14:03 |
Utolsó módosítás: | 22 Szep 2023 09:07 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/7505 |
Actions (login required)
Tétel nézet |