Személyiség és pályafejlődés lehetőségei óvodapedagógusként

Szabó, Krisztina (2021) Személyiség és pályafejlődés lehetőségei óvodapedagógusként. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Személyiség és pályafejlődés lehetőségei óvodapedagógusként pdf combine.pdf] PDF
Személyiség és pályafejlődés lehetőségei óvodapedagógusként pdf combine.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája, a személyiség és pályafejlődés lehetőségei óvodapedagógusként. A téma azért állt közel hozzám és tartottam fontosnak, mert óvodapedagógusként a saját személyiségemmel dolgozom. Aktuális azért, mert a személyiség és pályafejlődés szorosan összefonódnak, ez kihat mindennapjainkra, teljesítményünkre, szakmai utunkra, meghatározó a gyermekek számára is. A téma feldolgozása során, a szakirodalmi háttérben bemutattam a szakmai professzionalizmus jegyeit, az önismeret szerepét, személyiségfejlesztő módszereket, azt, hogy személyiségfejlesztésünk hat a szakmai fejlődésünkre, a reflektív gondolkodás fontosságát, szakmai fejlődési lehetőségeket. Foglalkoztam a transzgenerációs (generációkon átívelő) örökségünk feltárásával, és azzal, hogy a mesékbe szőtt tanítások segíthetik az ember fejlődését, egyik életszakaszból a másikba történő átlépést. Kutatási módszerem a kérdőíves megkérdezés volt. Kvalitatív és kvantitatív kutatási módszert egyaránt alkalmaztam a kérdések típusától függően. Az adatok gyűjtését óvodapedagógusok körében végeztem 2021. januárjában. A visszaérkezett kérdőívek száma 150 db. Kutatási eredményeim megerősítették, hogy fontos a személyiség és pályafejlődés, fontos az önismeret, a reflektív gondolkodás, változásra, megújulásra való képesség, ezekkel a válaszadóim foglalkoznak is. Az óvodapedagógusok megtudják fogalmazni mivel lehetne őket motiválni. Vannak terveik a jövőt illetően. A továbbképzéseken, tanfolyamokon való részvétel, az önképzésre való hajlandóság több kérdés válaszában is megtalálható. Kiemelt szerepet foglal el az elhivatottság és a gyerekek szeretete náluk, a pedagógus életpálya modell kevésbé. Személyiségfejlődésükben nyitottak az új módszerek megismerésére, de inkább a hagyományos formákat használják. Az eredményeim többsége megegyezik a szakirodalmakkal. Részben igazolódott vissza, hogy elakadásaiknál nem veszik igénybe szakember segítségét, illetve a pedagógus életpálya modell megvalósítása keveseket motivál, és nem ez tartja őket a pályán. Az óvodavezetőknek hasznos információ, hogy az óvodapedagógusoknak a legnagyobb motiváció, ha tanfolyamokon, képzéseken való részvételüket a munkahelyük támogatja, akár anyagiakban, akár időben, hogy ez ne a saját szabadságuk terhére történjen.

Magyar cím

Személyiség és pályafejlődés lehetőségei óvodapedagógusként

Angol cím

Opportunities for personality and career development as a kindergarten teacher

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Varga, László
dékán,egyetemi docens PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Krisztina Erzsébet Szabó
Dátum: 02 Nov 2021 14:00
Utolsó módosítás: 20 Szep 2023 10:36
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/7402

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet