Kommunikáció és konfliktuskezelés a szülők és az óvodapedagógusok között

Horváth, Zsófia (2020) Kommunikáció és konfliktuskezelés a szülők és az óvodapedagógusok között. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of horváthzsófia-kommunikáció és konfliktuskezelés a szülők és az óvodapedagógusok között-szakdolgozat.pdf] PDF
horváthzsófia-kommunikáció és konfliktuskezelés a szülők és az óvodapedagógusok között-szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (925kB)

Absztrakt (kivonat)

A következő sorokban a „Kommunikáció és konfliktuskezelés a szülők és az óvodapedagógusok között”- című szakdolgozatom elkészítésének, az erre épülő szakirodalmi felkészülésnek, és a kutatásom menetének folyamatát olvashatják. A témát az aktualitása miatt választottam, hiszen szerves részét képezik a konfliktusok a pedagógusok mindennapjainak, és képet akartam kapni ezek lehetséges megoldásáról, illetve a szülői és pedagógusi kommunikációról. A szakirodalmi feldolgozást hét szakirodalomból végeztem, melyekből kettő online szakirodalom volt. Tudást merítettem többek között Szőke-Milinte Enikőtől, Zrinszky Lászlótól és nem végső soron Szekszárdi Júliától. A feldolgozás alatt Szekszárdi könyveiből merítettem a legtöbbet, hiszen a kitűzött témám a konfliktusokra volt kiélezve, és a konfliktusokkal Szekszárdi J. foglalkozott a leginkább. Elsődleges szempontom volt a szakirodalmi feldolgozás felépítésének menetében, hogy először a konfliktusokat, majd azok megoldásait, és végül a kommunikációt, azok formáit, hatékonyságait mutatom be. A feldolgozásban szerepet kapott a pedagógiai kommunikáció, konkrét óvodai konfliktushelyzetek, azok célzott megoldásai. A kutatásom célja volt feltárni, hogy mennyire ismerik a hatékony kommunikációt és a konfliktuskezelési módokat mind a szülők és az óvodapedagógusok. Kutatásom egy induktív összefüggésfeltáró stratégiára volt alapozva, melynek módszerei kérdőív és interjú voltak. A kérdőíveket vegyes korosztályú szülőkkel és óvodapedagógusokkal töltettem, ki, hogy tágabb képet kapjak a vizsgált helyzetről. Interjúalanyom mindössze két személy volt, egy pedagógus és egy édesanya. Az ő konfliktushelyzetüket rögzítettem esetleírás formájában, anonim módon. A kutatás kiértékelése és összegzése után megállapítható volt, hogy az általam feltett négy hipotézisből három beigazolódott a mért eredmények által, és egy hipotézisem dőlt meg. Ez arányaiban azt mutatja, hogy elég reális feltevéseket állítottam fel a vizsgált helyzettel kapcsolatban. Pozitív eredménynek tudhatom be, hogy a szülők többsége ismer vagy tanult hatékony kommunikációt és konfliktuskezelési stratégiákat. A pedagógusok részéről pedig megállapítható, hogy alkalmazzák is a gyakorlatban az általuk elsajátított kommunikációs képességeket, és használnak tényleges konfliktuskezelési módszereket, mint például a Gordon féle módszer.

Magyar cím

Kommunikáció és konfliktuskezelés a szülők és az óvodapedagógusok között

Angol cím

Communication and conflict managment between parents and kindergarten teachers

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bodnár, Gabriella
Egyetemi docens, Ph.D

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Horváth Zsófia
Dátum: 22 Jún 2020 14:03
Utolsó módosítás: 21 Feb 2023 14:42
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6375

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet