A GYERMEKEK HÁZA ALTERNATÍV ALAPOZÓ PROGRAM PEDAGÓGIÁJA-A REFORMPEDAGÓGIAI TÖREKVÉSEKTŐL EGY ALTERNATÍV ISKOLAMODELLIG

Katona, Zsófia (2020) A GYERMEKEK HÁZA ALTERNATÍV ALAPOZÓ PROGRAM PEDAGÓGIÁJA-A REFORMPEDAGÓGIAI TÖREKVÉSEKTŐL EGY ALTERNATÍV ISKOLAMODELLIG. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_katonazsofia_iad6k8.pdf] PDF
szakdolgozat_katonazsofia_iad6k8.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom célja bemutatni a reformpedagógiai törekvéseket, a kezdettől egészen napjainkig. Dolgozatomban olvashatnak a reformpedagógiai törekvések neveléstörténeti hátteréről és alakulásáról. A reformpedagógia fejlődésének szakaszolása után, olyan nagy pedagógiai gondolkodók munkásságát mutatom be, mint John Dewey, Maria Montessori, Rudolf Steiner és Celestin Freinet. Az úttörő pedagógiai törekvések, programok részletes bemutatásán kívül kitérek az alternatív pedagógiai mozgalom hazai és külföldi vonatkozásaira is, továbbá hatásukra a jelen pedagógiai programokra. Szakdolgozatomban megismerkedhetnek egy egyedülálló, alternatív, integráló intézménnyel, a Gyermekek Házával. Az iskola alapításának körülményeinek körüljárása után, bemutatom az intézményben működő pedagógiai program sajátosságait, alapelveit. Szó lesz az integráció fogalmáról, sajátos nevelési igényről, differenciált tanulásszervezésről, és a tanár-diák szerepekről is. Kutatásom módszereinek a kérdőíves vizsgálatot, valamint a természetes környezetben történő megfigyelés módszerét használtam. Szakdolgozatomban szerettem volna bebizonyítani, hogy a Gyermekek Háza Alternatív Alapozó Program egy olyan egyedülálló iskola Magyarországon, ahol a sajátos nevelési igényű gyermekek mellett, ép társaik is a saját fejlődési tempójuknak megfelelően tanulhatnak. Megfigyelésemmel alá szerettem volna támasztani, hogy a program pedagógusai a személyre szabott tervezési folyamat során segítik a gyermekek együttműködési készségének és empátiájának fejlesztését. Továbbá szerettem volna választ kapni, hogyan vélekednek az intézmény tanítói a sajátos nevelési igényű gyermekek helyzetéről, oktatási lehetőségeikről. A kutatás során látott heterogén tanulócsoportok a példái arra, hogy differenciált tanulásszervezés és a kooperatív csoportmunka meghozza gyümölcsét, valamint a sajátos nevelési igényű gyermekek hogyan tudnak együtt tanulni ép társaikkal. Dolgozatomban továbbá választ kaptam arra is, hogy az intézmény pedagógusai bizakodóak az integrálás elterjedésével kapcsolatosan.

Magyar cím

A GYERMEKEK HÁZA ALTERNATÍV ALAPOZÓ PROGRAM PEDAGÓGIÁJA-A REFORMPEDAGÓGIAI TÖREKVÉSEKTŐL EGY ALTERNATÍV ISKOLAMODELLIG

Angol cím

ALTERNATIVE PEDAGOGIC PROGRAM OF THE “CHILDRENS HOUSE” ELEMENTARY SCHOOL-FROM REFORM PEDAGOGICAL ATTEMPT TO AN ALTERNATIVE SCHOOL MODEL

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Pásztor, Enikő
tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Zsófia Katona
Dátum: 01 Júl 2020 10:33
Utolsó módosítás: 15 Szep 2023 06:48
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6344

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet