A középső gyermek helyzete a családi nevelésben

Németh, Réka Karolina (2020) A középső gyermek helyzete a családi nevelésben. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_némethrékakarolina_qnyb12.pdf] PDF
szakdolgozat_némethrékakarolina_qnyb12.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (704kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomat a középső gyermekek helyzetéről írtam a családi nevelésben. Első lépésben fontosnak tartottam a családot bemutatni, hiszen ez a színtér nagyban befolyásolja az egyén személyiségfejlődését. A család ismertetése után tértem rá a testvérkapcsolat, majd a testvérsorrend leírására, illetve a legidősebb, a középső és a legfiatalabb testvér bemutatására. Minden testvérhelyzet megismerése elengedhetetlen volt ahhoz, hogy a legszélesebben tudjam bemutatni, középső testvér helyzetét a családon belüli nevelésben. Szakdolgozatomban egy kutatást is végeztem, amelynek célja annak a vizsgálata volt, hogy a szülők, a többi testvérekhez képest, hogy viszonyulnak a középső gyermekekhez. A szülők viszonyulásának tanulmányozása olyan kérdések mentén történik, amelyek foglalkoznak a gyermekek szülőktől kapott figyelmével, elvárásaival, illetve engedékenységeivel. Továbbá kutatásomban a testvérek közötti kapcsolatra is kíváncsi voltam, a köztük lévő versengésre, konfliktushelyzetre, érdekérvényesítésre, sikerességre, iskolai végzettségre, illetve társasági kapcsolatokra. Véleményem szerint ezen kérdések mindegyike elengedhetetlen ahhoz, hogy a legtágabb környezetben ismerjük meg a középső gyermeket. Kutatásomban tíz hipotézist állítottam fel, amelyek mentén állítottam össze magukat a kérdéseket is. A kérdőív kitöltése online formában, teljes mértékben anoniman zajlott. Adatgyűjtésre két hét időintervallumot szabtam meg, amelynek során 270 válasz érkezett, viszont ebből 142 kitöltés vehető csak figyelembe. Az eredményeket kérdésekre lebontva, diagrammokkal ábrázolva, szakirodalmak, illetve Adler gondolatainak bevonásával, illetve a hipotézisek alátámasztásával vagy cáfolatával fejtem ki.

Magyar cím

A középső gyermek helyzete a családi nevelésben

Angol cím

Position of middle-born children in the upbringing process

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Tóth-Merza, Katalin
adjunktus, Phd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Réka Karolina Németh
Dátum: 23 Jún 2020 13:46
Utolsó módosítás: 20 Szep 2023 06:43
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6319

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet