Érzelmi intelligencia fejlesztése művészeti eszközökkel

Cser, Fruzsina (2020) Érzelmi intelligencia fejlesztése művészeti eszközökkel. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Cser Fruzsina.pdf] PDF
Szakdolgozat_Cser Fruzsina.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájának az érzelmi intelligencia művészeti eszközökkel történő fejlesztését választottam. Arra voltam kíváncsi, hogy a kutatásomban részt vett gyermekekre az általam feltételezett módon van – e hatással az adott zene, ez a hatás a rajzaikon visszatükröződik –e. Dolgozatom első felében arra fektettem nagy hangsúlyt, hogy mi is az az érzelmi intelligencia, milyenek a gyermekek érzelmei óvodáskorban, milyen általános eszközökkel lehet ezt a képességet fejleszteni. A szakdolgozatom második és egyben nagyobbik részében azt taglaltam, hogy a zene által miként fejleszthető a gyermek emocionális intelligenciája és egyéb kompetenciái. Itt kitértem a zeneterápiára, a művészeti nevelés értékközvetítő szerepére, Kodály Zoltán, Kokas Klára, Forrai Katalin szemléletei alapján a zene jelenlétére és hatására a nevelésben és a személyiségfejlődésben. Részleteztem a zene transzferhatását is szót ejtettem a zenei képességek intelligenciára tett hatásáról, valamint kifejtettem az óvodában történő zenei nevelés fontosságát is. A szakirodalmi áttekintés lezárásaként, többnyire Reikort Ildikó nyomán, a zene és az alkotás közötti kapcsolatot vizsgáltam, hiszen saját vizsgálatomban, az általam megfogalmazott és kutatott hipotéziseimnek is ez az alapja. Kutatásomban arra próbáltam rávilágítani, hogy befolyással bír – e a zene a gyermekek hangulatára és ezt a hatást a rajzaikban kifejezésre is juttatják. Sajnálatos módon azt a konklúziót tudom levonni, hogy a gyerekek keveset találkoznak a zenének ezen formájával, és a zenére végzett tevékenységgel, kevés a valódi kapcsolatuk vele. Ebből fakadóan nagyon fontosnak tartom, hogy mind a szülők, mind pedig az óvodapedagógusok is legyenek tisztában azzal, hogy a zenének köszönhetően, milyen nevelői érték van a kezükben, amelyet kamatoztatni tudnak a gyermekek fejlődése érdekében.

Magyar cím

Érzelmi intelligencia fejlesztése művészeti eszközökkel

Angol cím

Developing Emotional Intelligence with the Application of Artistic Methods

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Művészeti és Sporttudományi Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Révész, József
tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Fruzsina Cser
Dátum: 25 Jún 2020 10:59
Utolsó módosítás: 25 Jún 2020 10:59
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6312

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet