MORÁLIS FEJLŐDÉS, GYERMEKI KONFLIKTUSMEGOLDÁS, KIKÖZÖSÍTÉS A BÖLCSŐDÉBEN

Kas, Mária (2020) MORÁLIS FEJLŐDÉS, GYERMEKI KONFLIKTUSMEGOLDÁS, KIKÖZÖSÍTÉS A BÖLCSŐDÉBEN. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Kas Mária-Morális fejlődés, gyermeki konfliktusmegoldás, kiközösítés a bölcsődében-szakdolgozat.pdf] PDF
Kas Mária-Morális fejlődés, gyermeki konfliktusmegoldás, kiközösítés a bölcsődében-szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A kisgyermekkori, bölcsődés korosztályról szóló szakirodalom konfliktusok, morális fejlődés tekintetében szűk, a kutatások inkább az óvodáskorú gyermekektől kezdődnek. Dolgozatom azt vizsgálja, hogyan is alakulnak a kisgyermekek esetében a konfliktushelyzetek megoldásai, valóban magasabb szinten voltak-e a gyermekek 10 évvel ezelőtt ezen képességek esetében? Választ kerestem arra, hogy a kiközösítés valóban már a bölcsődében is megjelenő viselkedésforma-e, illetve, hogy napjainkban hogyan alakul a gyermekek szociális és morális fejlődése? Kutatásom feltételezései ezekre a tényezőkre vonatkoztak. A szakirodalmak és a környezetemben szerzett tapasztalatok alapján azt feltételeztem, a felgyorsult világunk mellett a kisgyermekek szociális, morális fejlődése, valamint konfliktusmegoldó képességeik el vannak maradva az elmúlt 10 évhez viszonyítva. A kiközösítés sajnos már ebben a korosztályban megjelenő viselkedési forma. Kutatásom kvantitatív jellegű, kérdőíves módszerrel vizsgálja a kisgyermekek konfliktusmegoldó képességeit, szociális fejlődésüket a kisgyermeknevelők szemszögéből. Az a célom a vizsgálattal, hogy ne csak a szakirodalomból nyerjek információkat, hanem közvetlenül a bölcsődében dolgozó szakemberektől a kisgyermekekről (hiszen napjuk nagy részét velük töltik), s hogy megnézzem, vajon egy saját vizsgálat eredménye mennyire egyezik meg a szakirodalomban olvasottakkal és a környezetemben tapasztaltakkal. Felmérésemet a Tatabányán dolgozó kisgyermeknevelők között végeztem, a Tatabányai Egyesített Bölcsődék 5 bölcsődéjében véletlenszerűen kérdeztem meg a szakembereket kérdőívekkel a téma kapcsán. Kutatásomat kérdőíves adatgyűjtéssel végeztem, az induktív összefüggésfeltáró stratégiából kiindulva. A kérdőív 16 kérdést tartalmazott, 4 kérdés volt feleletválasztós, 3 kérdésnél a kérdőívet kitöltő szubjektív véleményére voltam kíváncsi. 2 kérdés volt eldöntendő, itt az „igen” vagy a „nem” választ jelölhették meg, 9 kérdés esetében skálán jelölhették be a véleményük szerinti választási lehetőséget. Összesen 60 kérdőívet osztottam ki papír alapon, 57-et kaptam vissza. Az adatok feldolgozásánál a leíró statisztika módszerei közül a százalékszámítást alkalmaztam. A kapott eredményekhez oszlop- és kördiagramokat készítettem a szemléltetés és a könnyebb áttekinthetőség érdekében.

Magyar cím

MORÁLIS FEJLŐDÉS, GYERMEKI KONFLIKTUSMEGOLDÁS, KIKÖZÖSÍTÉS A BÖLCSŐDÉBEN

Angol cím

MORAL DEVELOPMENT, CHILDREN'S CONFLICT RESOLUTION, EXCLUSION IN THE NURSARY

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mundy, Péter
tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Mária Kas
Dátum: 23 Jún 2020 13:28
Utolsó módosítás: 23 Jún 2020 13:28
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6269

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet