A mese, mint személyiség megismerési eszköz Koragyermekkori személyiségfejlődési konfliktus megoldásának vizsgálata meserajz-módszer alkalmazásával

Unger, Vivien Éva (2020) A mese, mint személyiség megismerési eszköz Koragyermekkori személyiségfejlődési konfliktus megoldásának vizsgálata meserajz-módszer alkalmazásával. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Unger Vivien - A mese mint személyiség megismerési eszköz - szakdolgozat .pdf] PDF
Unger Vivien - A mese mint személyiség megismerési eszköz - szakdolgozat .pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Kutatásom célja az óvodáskorú gyermekek konfliktus-megoldási sémáinak neveléspszichológiai nézőpontból történő vizsgálata a meserajz módszer segítségével. A kutatás Bruno Bettelheim (2018) A mese bűvölete és bontakozó gyermeki lélek című könyvére épült, ahol megfogalmazásra került a Három kismalac és a farkas meséjében fellelhető karakterfejlődés és a felnőtté válás folyamatának párhuzamba állítása. Az óvodásokat (N=70) a Három kismalac és a farkas című klasszikus népmese meghallgatása után arra kértem, hogy rajzolják le azt a jelenetet, ami számukra a legfontosabb volt. Az érett konfliktus-megoldási stílus a rajzok 67,1%-án jelent meg, ami a téglaház, vagy a három ház együttes ábrázolását foglalta magába. A 3-5 és 5-7 éves gyermekek közti különbségek főként a rajzok minőségében és kidolgozottságában volt érzékelhető. A nagyobbak rajzainak 68,5%-án, a kisebbeknél pedig 57,1%-ban jelent meg a több elem felhasználásával készült jelenetábrázolás. A nemek közti eltérések a „lányos” és „fiús” színek, valamint motívumok preferálásban vált láthatóvá, a lányok 42,9%-kal többen használtak öt színnél többet, mint a fiúk. A kutatás rávilágít arra, hogy 3 és 7 éves kor között megannyi fejlődési akadályt kell a gyermekeknek leküzdeniük, azonban ezek az aktuális kellemetlen élmények és érzések hozzáférhetőbbek valamilyen közvetítő eszköz vagy módszer segítségével. A személyiségjegyek feltárásával elérhetőbbé válik az individuális fejlesztés, eredményesebb fejlődés is.

Magyar cím

A mese, mint személyiség megismerési eszköz Koragyermekkori személyiségfejlődési konfliktus megoldásának vizsgálata meserajz-módszer alkalmazásával

Angol cím

The tale, as a tool of cognizing children’s personalities

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Zsubrits, Attila
egyetemi docens, PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Vivien Éva Unger
Dátum: 23 Jún 2020 13:27
Utolsó módosítás: 22 Szep 2023 09:15
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6226

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet