Jancsek-Szikra, Ágnes (2020) Montessori óvodák Ausztriában - Csendgyakorlatok a Montessori-pedagógiában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (869kB) |
Abstract
Montessori pedagógiájában kiemelt helyet foglalnak el a csend gyakorlatai, melynek jótékony hatásai ismertek a Montessori-pedagógusok körében. A gyermekek a gyakorlatok végzésével elsajátítják, hogy hogyan lehet átélni a csendet és elsajátítják annak tudatos használatát (szemben a nyugtalansággal, a zaklatottsággal, a lármával, a mindennapok nyüzsgésével, a pörgéssel). A csendgyakorlatokkal pedagógusként folyamatosan fejleszthetjük a testtudatot, a szenzoros érzékelést (különösen a hallásét), erősíthetjük a kitartást, a fegyelmezettséget. Megtaníthatjuk segítségével a gyerekeknek az ellazulásra való képességet, öntudatosságot fejleszthetünk. A gyermekek egy idő után képesek lesznek nyugalom és belső nyugalom megélésére, erősödik a koncentrálóképességük. Szociális képességeiket fejleszthetjük, úgy, mint a türelem önmagunkkal és másokkal szemben is, előzékenység, odafigyelés másokra, segítségnyújtás másoknak, érdeklődés mutatása mások iránt, felelősségteljes viselkedés megélése és elsajátítása. Természetesen a többségi pedagógiának és pedagógusoknak is megvannak a maguk eszközei arra, hogy ezeket a képességeket fejlesszék a gyermekeknél. Azonban nem mehetünk el amellett a bizonyosság mellett, hogy a csendgyakorlatok rendkívül komplex fejlesztést nyújtanak a gyermekek számára. Felvetődik a kérdés, hogy a mai bonyolult, információkkal és ingerekkel túlzsúfolt világban, ahol sokszor a felnőttek számára is rendkívül nehéz az eligazodás, hogyan tudnak eligazodni, rendet teremteni a gyermekek? Szükséges lehet, segítséget jelenthetne-e az összes gyermek számára a csendgyakorlatok elsajátítása, gyakorlása? Mit gondolnak erről a Montessori és a többségi pedagógusok?
Hungarian Title
Montessori óvodák Ausztriában - Csendgyakorlatok a Montessori pedagógiában
English Title
Montessori kindergartens in Austria - Silence exercises in Montessori-pedagogy
Institution
University of Sopron
Faculty
Institute/Establishment/Department
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Specialization
Supervisor(s)
Item Type: | Thesis |
---|---|
Depositing User: | Ágnes Jancsek-Szikra |
Date Deposited: | 23 Jun 2020 11:59 |
Last Modified: | 03 Mar 2023 10:22 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6202 |
Actions (login required)
View Item |