Montessori óvodák Ausztriában - Csendgyakorlatok a Montessori-pedagógiában

Jancsek-Szikra, Ágnes (2020) Montessori óvodák Ausztriában - Csendgyakorlatok a Montessori-pedagógiában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (869kB)

Absztrakt (kivonat)

Montessori pedagógiájában kiemelt helyet foglalnak el a csend gyakorlatai, melynek jótékony hatásai ismertek a Montessori-pedagógusok körében. A gyermekek a gyakorlatok végzésével elsajátítják, hogy hogyan lehet átélni a csendet és elsajátítják annak tudatos használatát (szemben a nyugtalansággal, a zaklatottsággal, a lármával, a mindennapok nyüzsgésével, a pörgéssel). A csendgyakorlatokkal pedagógusként folyamatosan fejleszthetjük a testtudatot, a szenzoros érzékelést (különösen a hallásét), erősíthetjük a kitartást, a fegyelmezettséget. Megtaníthatjuk segítségével a gyerekeknek az ellazulásra való képességet, öntudatosságot fejleszthetünk. A gyermekek egy idő után képesek lesznek nyugalom és belső nyugalom megélésére, erősödik a koncentrálóképességük. Szociális képességeiket fejleszthetjük, úgy, mint a türelem önmagunkkal és másokkal szemben is, előzékenység, odafigyelés másokra, segítségnyújtás másoknak, érdeklődés mutatása mások iránt, felelősségteljes viselkedés megélése és elsajátítása. Természetesen a többségi pedagógiának és pedagógusoknak is megvannak a maguk eszközei arra, hogy ezeket a képességeket fejlesszék a gyermekeknél. Azonban nem mehetünk el amellett a bizonyosság mellett, hogy a csendgyakorlatok rendkívül komplex fejlesztést nyújtanak a gyermekek számára. Felvetődik a kérdés, hogy a mai bonyolult, információkkal és ingerekkel túlzsúfolt világban, ahol sokszor a felnőttek számára is rendkívül nehéz az eligazodás, hogyan tudnak eligazodni, rendet teremteni a gyermekek? Szükséges lehet, segítséget jelenthetne-e az összes gyermek számára a csendgyakorlatok elsajátítása, gyakorlása? Mit gondolnak erről a Montessori és a többségi pedagógusok?

Magyar cím

Montessori óvodák Ausztriában - Csendgyakorlatok a Montessori pedagógiában

Angol cím

Montessori kindergartens in Austria - Silence exercises in Montessori-pedagogy

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kissné Zsámboki, Réka
tudományos és külügyi dékánhelyettes, egyetemi docens

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Ágnes Jancsek-Szikra
Dátum: 23 Jún 2020 11:59
Utolsó módosítás: 03 Már 2023 10:22
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6202

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet