Montessori óvodák Ausztriában - Csendgyakorlatok a Montessori-pedagógiában

Jancsek-Szikra, Ágnes (2020) Montessori óvodák Ausztriában - Csendgyakorlatok a Montessori-pedagógiában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (869kB)

Abstract

Montessori pedagógiájában kiemelt helyet foglalnak el a csend gyakorlatai, melynek jótékony hatásai ismertek a Montessori-pedagógusok körében. A gyermekek a gyakorlatok végzésével elsajátítják, hogy hogyan lehet átélni a csendet és elsajátítják annak tudatos használatát (szemben a nyugtalansággal, a zaklatottsággal, a lármával, a mindennapok nyüzsgésével, a pörgéssel). A csendgyakorlatokkal pedagógusként folyamatosan fejleszthetjük a testtudatot, a szenzoros érzékelést (különösen a hallásét), erősíthetjük a kitartást, a fegyelmezettséget. Megtaníthatjuk segítségével a gyerekeknek az ellazulásra való képességet, öntudatosságot fejleszthetünk. A gyermekek egy idő után képesek lesznek nyugalom és belső nyugalom megélésére, erősödik a koncentrálóképességük. Szociális képességeiket fejleszthetjük, úgy, mint a türelem önmagunkkal és másokkal szemben is, előzékenység, odafigyelés másokra, segítségnyújtás másoknak, érdeklődés mutatása mások iránt, felelősségteljes viselkedés megélése és elsajátítása. Természetesen a többségi pedagógiának és pedagógusoknak is megvannak a maguk eszközei arra, hogy ezeket a képességeket fejlesszék a gyermekeknél. Azonban nem mehetünk el amellett a bizonyosság mellett, hogy a csendgyakorlatok rendkívül komplex fejlesztést nyújtanak a gyermekek számára. Felvetődik a kérdés, hogy a mai bonyolult, információkkal és ingerekkel túlzsúfolt világban, ahol sokszor a felnőttek számára is rendkívül nehéz az eligazodás, hogyan tudnak eligazodni, rendet teremteni a gyermekek? Szükséges lehet, segítséget jelenthetne-e az összes gyermek számára a csendgyakorlatok elsajátítása, gyakorlása? Mit gondolnak erről a Montessori és a többségi pedagógusok?

Hungarian Title

Montessori óvodák Ausztriában - Csendgyakorlatok a Montessori pedagógiában

English Title

Montessori kindergartens in Austria - Silence exercises in Montessori-pedagogy

Institution

University of Sopron

Faculty

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Institute/Establishment/Department

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Specialization

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Supervisor(s)

Témavezető neve
grading, academic degree, institution
Email
Kissné Zsámboki, Réka
tudományos és külügyi dékánhelyettes, egyetemi docens

Item Type: Thesis
Depositing User: Ágnes Jancsek-Szikra
Date Deposited: 23 Jun 2020 11:59
Last Modified: 03 Mar 2023 10:22
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6202

Actions (login required)

View Item View Item