Motiváció felsőfokon - a felsőoktatás ösztönzési rendszerének megújulási lehetőségei, figyelembe véve a multinacionális cégek gyakorlatát -

Vojtkó-Pék, Ildikó (2019) Motiváció felsőfokon - a felsőoktatás ösztönzési rendszerének megújulási lehetőségei, figyelembe véve a multinacionális cégek gyakorlatát -. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KJE-19_06.pdf] PDF
KJE-19_06.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

A felsőoktatásban dolgozó oktató és nem oktató munkatársak munkaviszonyát a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. év XXXIII. törvény, valamint a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény szabályozza. Diplomadolgozatom központi kérdésköre, hogy egy olyan szigorúan szabályozott jogi és gazdasági keretek között működő intézményrendszerben, mint a felsőoktatás lehetséges-e, ha igen, milyen eszközökkel lehetséges a felsőoktatásban oktató és nem oktató munkakörben alkalmazottak munkamotivációjának fenntartása és erősítése. A diplomadolgozat célja, hogy a multinacionális cégek ösztönzési rendszerét bemutatva rávilágítson, hogy – a felsőoktatás szigorú szabályozottsága ellenére – az általuk alkalmazott gyakorlatok mely elemei emelhetőek át és építhetőek be az egyetemek, főiskolák világának ösztönzésrendszerébe. A felsőoktatási dolgozók munkamotivációját a dolgozat kérdőíves felmérés útján vizsgálja, a multinacionális cégek gyakorlatát mélyinterjúk segítségével tárja fel. A multinacionális cégek világában az anyagi és nem anyagi jellegű motivációs eszközök széles körét alkalmazzák, amelyekkel biztosítják a munkavállalóik számára a közösséghez tartozás érzését, az ösztönző munkakörnyezetet, a személyes fejlődés lehetőségét, a munka-magánélet egyensúlyát. A dolgozat legfontosabb eredményei közé tar-tozik, hogy a vizsgálatok alapján megállapítható, hogy a multinacionális cégek gyakorlatának egy része, elsősorban a nem anyagi jellegű ösztönző eszközök átvehetőek a közszféra és a felsőoktatás számára. A vezetői kreativitáson és akaraton múlik csupán, hogy az ösztönzésmenedzsment az egyes intézményekben túl tud-e mutatni a klasszikus felsőoktatási gyakorlaton. Az emberek, a munkavállalók – dolgozzanak a munkaerőpiac bármely szektorában – ugyanazon alapértékek mentén működnek, munkavégzésük során szükségük van a pozitív megerősítésre. Dolgozatom eredményeként javaslatot tettem arra, hogy az anyagi jellegű ösztönzőkön túl mely eszközökkel motiválhatóak a felsőoktatásban dolgozók, illetve megkíséreltem ráirányítani a figyelmet a munkavállalói motiváció növelése érdekében a felsőoktatási menedzsment rendelkezésére álló, anyagi befektetést nem vagy csekély mértékben igénylő, kihasználatlan lehetőségekre. A felsőoktatásba könnyen átemelhető eszközök gazdag tárháza alkalmazható az egyetemi szférában, melyek érdemben növelik a munkamotivációt, így ösztönözve az alkalmazottakat a jobb eredmények elérésre.

Magyar cím

Motiváció felsőfokon - a felsőoktatás ösztönzési rendszerének megújulási lehetőségei, figyelembe véve a multinacionális cégek gyakorlatát -

Angol cím

Higher motivation – opportunities to rethink the existing motivators in higher education, considering the practices of multinational companies –

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

x - ARCHIV KTK - Üzleti Tudományok Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)

Szak

LKK - Jogász-közgazdász szakirányú továbbképzés (PG)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kópházi, Andrea
egyetemi docens, PhD, Soproni Egyetem Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar

Helyi kari azonosító

KJE-19/06

Mű típusa: Diplomadolgozat (Egyéb)
Felhasználói azonosító szám (ID): dr. Ildikó Vojtkó-Pék
Dátum: 04 Máj 2020 16:54
Utolsó módosítás: 06 Már 2023 11:27
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6167

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet