A szobatisztaságra való nevelés folyamata a rendelkezésre álló módszerek segítségével, a bölcsődébe járó és bölcsődébe nem járó gyermekek körében

Bazsánt , Csabáné (2019) A szobatisztaságra való nevelés folyamata a rendelkezésre álló módszerek segítségével, a bölcsődébe járó és bölcsődébe nem járó gyermekek körében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_bazsántcsabáné_H3COQJ.pdf] PDF
szakdolgozat_bazsántcsabáné_H3COQJ.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (571kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a szobatisztaságra való nevelés folyamatát,módszereit mutatom be a rendelkezésre álló módszerek segítségével.A vizelet- és székletürítés anatómiáját, élettanát, idegi szabályozását ismertetem, majd a szobatisztaság fogalmát, az alkalmazott módszereket.Az eldobható papírpelenkák térhódítása,hogyan hat a szobatisztaságra, illetve a bölcsődei élet, a napirend mennyire befolyásolja azt.Kutatásom fő célja, hogy felmérjem a bölcsődébe járt/járó, és a bölcsődébe nem járt/járó gyermekek körében hogyan és mikor alakul ki a szobatisztaság. Összehasonlítást végeztem a két csoport között, hogy milyen hasonlóságok és különbségek vannak a kialakulás folyamatában, befolyásoló tényező-e a bölcsődei nevelés, gondozás. Kutatási módszernek az írásbeli kikérdezést, a zárt és nyitott végű kérdéseket tartalmazó kérdőíveket alkalmaztam, melyekkel a szülőket céloztam meg. A témával kapcsolatban megfogalmazott hipotéziseim közül egy részben, négy pedig teljes mértékben beigazolódott.Első hipotézisem, miszerint a lányoknál hamarabb alakul ki a szobatisztaság, mint a fiúknál, a bölcsődébe járt/járó gyermekeknél beigazolódott, de a bölcsődébe nem járt/járó csoportnál nem. Második hipotézisem az volt, hogy a tavaszi, nyári hónapokban könnyebb elkezdeni a szobatisztaságra való nevelést, és könnyebben ki is alakul az. A kutatásom ezt mindkét csoportnál alátámasztotta. Harmadik hipotézisem, hogy előbb a nappali-, majd az alvás alatti/ágytisztaság alakul ki a kisdedeknél, szintén bizonyítékot nyert.Negyedik feltevésem arra irányult, hogy előbb a vizeletürítést tudják szabályoznia kisdedek, majd a székletürítést, és ez is bebizonyosodott. Az utolsó hipotézisem, miszerint a bölcsődébe járt/járó gyermekek korábban lesznek szobatiszták, a bölcsődébe nem járt/járó társaiknál, szintén beigazolódott. Összefoglalva elmondható, az, hogy egy gyermek milyen hamar válik szobatisztává, nem intelligencia kérdése, hanem egy fejlődési folyamat eredménye. Ahogy a fejlődés egyéb területén (pl.: mozgás, beszéd, súly, hossz) is vannak különbségek, úgy a szobatisztaság kialakulásának is egyéni üteme van, melyet támogató, együtt érző magatartással, figyelemmel tudunk elősegíteni.

Magyar cím

A szobatisztaságra való nevelés folyamata a rendelkezésre álló módszerek segítségével, a bölcsődébe járó és bölcsődébe nem járó gyermekek körében

Angol cím

The process of toilet-training using existing methodologies, for infants going to nursery school and for those staying at home.

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Művészeti és Sporttudományi Intézet

Szak

BPK - Csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dömötör, Péterné
tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Csabáné Bazsánt
Dátum: 14 Okt 2019 09:33
Utolsó módosítás: 30 Már 2020 12:10
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/5198

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet