Ausztriában és Magyarországon élő gyermekek kinetikus óvodarajzainak összehasonlító elemzése

Kőrös, Fruzsina (2019) Ausztriában és Magyarországon élő gyermekek kinetikus óvodarajzainak összehasonlító elemzése. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Kőrös Fruzsina_Ausztriában és Magyarországon élő gyermekek kinetikus óvodarajzainak összehasonlító elemzése.pdf] PDF
Szakdolgozat_Kőrös Fruzsina_Ausztriában és Magyarországon élő gyermekek kinetikus óvodarajzainak összehasonlító elemzése.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témája gyermekrajz elemzés. Ezen belül is kinetikus óvodarajz összehasonlítást végeztem. Témaválasztásomkor azt szerettem volna kihasználni, hogy másodévesként lehetőséget kaptam, hogy egy évig Ausztriában teljesítsem a gyakorlatomat. A dolgozat két nagy egységből áll, az elméleti háttér elemzéséből, illetve az elvégzett empirikus kutatás bemutatásából. Az empirikus kutatásban kinetikus óvodarajzokat mutatok be, elemzek, illetve hasonlítok össze, amelyeket osztrák, illetve magyar nagycsoportos gyerekekkel készíttettem gyakorlataim során. A kutatáshoz Vass Zoltán projektív iskolarajz vizsgálatát alakítottam át, úgy, hogy óvodás korú gyermekeknél is alkalmazni tudjam. Ehhez kapcsolódóan az elméleti háttérben ismertetésre kerülnek a gyermekek kötődési formái, kötődés a gyermek-gyermek kapcsolatban, kötődés a gyermek-nevelő kapcsolatban, illetve kötődés a gyermek-anya kapcsolatban. A személyközi kötődésen kívül megemlítem az értékkötődést, a helykötődést, a tárgykötődést, illetve, hogy az edukációs tereknek milyen hatása van a gyermekek személyiségére. A kutatásban részt vevő két óvoda programját is bemutatom, illetve hogy milyen törvények vonatkoznak az óvodákra. Továbbá ismertetésre kerülnek a gyermeki ábrázoló tevékenységeken belül a rajztevékenységek, illetve ezeknek a fejlődési szakaszai és az ideovizuális ábrázolás jellegzetességei. A gyakorlati tapasztalataim alapján a kutatásom hipotéziseként azt állítottam fel, hogy az osztrák és a magyar rajzok között különbség lesz. A különbségeket tekintve négy alhipotézist fogalmaztam meg. A feltett hipotézisek beigazolódtak. A kutatási módszert megfelelőnek találtam, ugyanis a vizsgálat közben a gyermekek az életkoruknak megfelelő és remélhetőleg a mindennapjaikban is jelen lévő tevékenységet végezhettek. Nem érezték kényszernek a velem való együttműködést és könnyebben fel tudtak szabadulni közben. Számomra rendkívül hasznos tapasztalatszerzés volt, és úgy gondolom, hogy az ismereteimet ebben a témában jelentősen tudtam bővíteni és ezt a tudást a későbbiekben a munkám során is tudom majd hasznosítani.

Magyar cím

Ausztriában és Magyarországon élő gyermekek kinetikus óvodarajzainak összehasonlító elemzése

Angol cím

A comparative analysis of kinetic kindergarden drawings of children living in Austria and Hungary

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Német nemzetiségi óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Zsubrits, Attila
egyetemi docens, PhD.

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Fruzsina Kőrös
Dátum: 14 Okt 2019 10:11
Utolsó módosítás: 22 Szep 2023 09:16
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/4962

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet