Az anyanyelvi fejlődés-fejlesztés folyamata, módszerei óvodáskorban

Horváth, Ágnes Zsuzsanna (2019) Az anyanyelvi fejlődés-fejlesztés folyamata, módszerei óvodáskorban. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_horváthágneszsuzsanna_cquorj.pdf] PDF
szakdolgozat_horváthágneszsuzsanna_cquorj.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat célja az anyanyelvi fejlődés folyamatának bemutatása, az anyanyelvi fejlettséget befolyásoló tényezők feltárása, valamint az anyanyelvi fejlesztés lehetőségeinek ismertetése óvodáskorban. A dolgozat első részében részletesen bemutattam az anyanyelv-elsajátítás elméleti modelljeit és szakaszait 0-6 éves kor között. Elemeztem a beszédészlelési, beszédmegértési és beszédprodukció fejlődési folyamatát, majd körüljártam a beszédfejlődést befolyásoló tényezőket. A szakdolgozat fő célkitűzése egy vegyes életkorú óvodai csoport anyanyelvi fejlettségi szintjének felmérése volt, annak vizsgálata, hogy az életkor és a nem miként befolyásolja az óvodás gyermekek anyanyelvi fejlettségét A vizsgálat módszere a gyermekek egyéni felmérése volt anyanyelvi tesztekkel. A felmérés eredményeként azt a következtetést vontam le, hogy a nemek tekintetében a vizsgált óvodai csoportban nem mutatható ki jelentős különbség, sem a fiúk, sem a lányok irányába az anyanyelvi fejlettségük tekintetében. Az életkorral kapcsolatban pedig az látható, hogy az anyanyelvi fejlettség nem minden részterületen ér el magasabb szintet az életkor előrehaladtával, viszont a gyermekek közötti egyéni különbségek felfedezhetőek. A dolgozat végén tanulságként vontam le, hogy óvodáskorban minden gyermeknek szüksége van anyanyelvi fejlesztésre játékos formában, ezeket az anyanyelvi fejlesztő játékokat részletesen ismertettem.

Magyar cím

Az anyanyelvi fejlődés-fejlesztés folyamata, módszerei óvodáskorban

Angol cím

The native language of development and development process, methods in the kindergarten

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Molnár, Csilla
egyetemi docens PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Ágnes Zsuzsanna Horváth
Dátum: 14 Okt 2019 11:15
Utolsó módosítás: 13 Szep 2023 10:49
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/4897

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet