Tanuljunk tanulni! – Szakgimnáziumi tanulók tanulási sajátosságainak vizsgálata

Salamonné Szalay, Andrea Anna (2019) Tanuljunk tanulni! – Szakgimnáziumi tanulók tanulási sajátosságainak vizsgálata. Other, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_salamonneszalayandreaanna_G836S9.pdf] PDF
szakdolgozat_salamonneszalayandreaanna_G836S9.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Abstract

A szakdolgozat 15-16 éves szakgimnáziumi tanulók tanulási sajátosságait vizsgálja önálló tanulásuk során kérdőíves felmérés módszerével. Célja, hogy feltárja és megismertesse a tanulók tanulási szokásait, stratégiáit, bemutassa a felkészülési formákat, vizsgálja a tanulási sajátosságokban tetten érhető életkori sajátosságokat továbbá az önismereti, motivációs és tanulásmódszertani technikák megismerésére irányuló igényt. A szakirodalmi áttekintő után, hipotézisek mentén a kérdőív összeállítása és kitöltése után az adatok rögzítését, összevetését és ábrázolását követően a dolgozat bemutatja a vizsgálat eredményeit. A kutatás felhívja a figyelmet a helyes tanulási szokások kialakítására, a deficitekre, nagy hangsúlyt fekteteve az önálló tanulási tevékenységre, ugyanis a szokások befolyásolják a teljesítményt és a személyiség kibontakozását. Fókuszba helyezi az értelemgazdag tanulást, vizsgálja a tanulók egyéni módszeregyütteseit, a stratégiai dominanciát. Az életkori sajátosságok tükrében felhívja a figyelmet az önálló tanulás fejlesztésére, ami hatékonyabb tanulást eredményez, hiszen a vizsgált korosztály szokásrendszere megkérdőjelezi az eredményes tanulást. A tanulási képesség folyamatos fejlesztése meghatározó a tanulási-tanítási folyamatban, a vizsgált tanulók válaszai szerint is lényeges a középiskolában az együttműködést és magát a tanulást is megtanítani. A kutatás rávilágít arra, hogy szükség és igény is van középiskolában a tanulás tanulására. Megtanulni tanulni, dolgozni és másokkal együtt dolgozni aktivitást, cselekvést igénylő feladat, mely tanulói tevékenység nélkül megvalósíthatatlan. A tanulásmódszertani képzés hozzájárul ahhoz, hogy a fiatal felnőtté válva élethosszig alkalmassá váljon az önfejlesztésre és a tanulásra.

Hungarian Title

Tanuljunk tanulni! – Szakgimnáziumi tanulók tanulási sajátosságainak vizsgálata

English Title

Learn to learn! – Investigation of learning specialties focused on vocational secondary school students

Institution

University of Sopron

Faculty

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Institute/Establishment/Department

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Specialization

BPK - Gyermekintézmények szakmai fejlesztése pedagógus-szakvizsgára felkészítő szak (PSZV)

Supervisor(s)

Témavezető neve
grading, academic degree, institution
Email
Bodnár, Gabriella
egyetemi docens, PhD.

Item Type: Thesis
Depositing User: Andrea Anna Salamonné Szalay
Date Deposited: 14 Oct 2019 11:15
Last Modified: 21 Feb 2023 14:49
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/4896

Actions (login required)

View Item View Item