A bölcsőde lehetőségei a néphagyományok átörökítésében

Rácz, Zoltánné (2019) A bölcsőde lehetőségei a néphagyományok átörökítésében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of formázott-szakdolgozat-Ildi (1.pdf] PDF
formázott-szakdolgozat-Ildi (1.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom célja a néphagyományok bölcsődei átörökítési lehetőségeinek a bemutatása. A dolgozat elkészítése előtt tisztáztam az alapfogalmakat, hogy mit takar a népművészet, és mit a néphagyomány. Irodalomkutatásokat végeztem a régi hagyományok tartalmával kapcsolatban, valamint helyileg meghatároztam, hogy mely népszokás az ország melyik területén volt jellemzőbb. Szűkítettem a kört azokra a hagyományokra, amelyekkel a gyermekek életkori sajátosságait figyelembe véve meg lehet ismertetni őket. Dolgozatomban kitértem a népszokások történeti áttekintésére, az ünnepkörök tartalmának a bemutatására. Célom az volt a dolgozat kidolgozása folyamán, hogy bemutassam annak a jelentőségét, hogy a felnövekvő generáció meg tudja találni a gyökereit, majd arra építkezve ki tudja alakítani a nemzeti identitását. Vallom, hogy az intézményes nevelés hagyományátörökítő programjának rendkívül fontos szerepe van ebben. Bölcsődénk felvállalta, hogy az intézményünkbe járó gyermekeket és szüleiket megismerteti a magyar népszokások közül a Pünkösdi ünnepkörrel. Hipotézisemben azt állítottam, hogy a gyermekkorban átélt, megtapasztalt ünnepek beépültek a felnőttek értékrendjébe, és azokat szülőként szeretnék gyermekeiknek átadni. Ezt fontos dolognak tartják, és úgy gondolják, hogy ezek a hagyományok segítik gyermekeiknek a világ megismerését, a szociális kapcsolataik kialakítását. Azok, akik gyermekkorukban nem találkoztak hagyományőrző programokkal, nem ismerik azok tartalmát, nem gondolják úgy, hogy azokra gyermekeiknek szükségük lehet növekedésük, fejlődésük során. Idejét múltnak, elavultnak tartják azokat. Két kérdőívet készítettem szakdolgozatomhoz. Egyiket kolléganőimnek, a másikat a bölcsődénkbe járó gyermekek szüleinek adtam oda. A kérdőívekben nyitott és zárt kérdéseket tettem fel a hagyományokkal kapcsolatban. A szülőknek készített kérdőívem főleg arra irányult, hogy napjainkban a családi nevelés során figyelmet fordítanak-e arra a szülők, hogy gyermekeikkel megismertessenek magyar népszokásokat, hagyományokat. Tudják- e azok tartalmát, ismerik-e az ünnepkörök jeles napjait. Gyermekkorukra hatással voltak-e az akkor átélt élmények, értékrendjükbe beépültek-e azok. Kolléganőimnek készített kérdőívem pedig arra irányult, hogy ők mit tapasztalnak a szülői aktivitással, érdeklődéssel kapcsolatban. Mennyire érzik fontosnak a bölcsőde és a család kapcsolatának az erősítése, elmélyítése érdekében a hagyományőrző programunkat. A gyermekek fejlődése szempontjából mi a véleményük a hagyományokról, segítik a gyermekeket a világban való tájékozódásban, pozitívan hatnak-e a gyermekek személyiségének az alakulására. A kérdőív elemzésekor beigazolódott feltevésem, mely szerint a gyermekkorban szerzett tapasztalatok felnőttként is életünk meghatározó elemei, azok által gazdagabbak vagyunk, illetve, büszkén vállaljuk magyarságunkat. Kolléganőim tapasztalata a programban való szülői részvétellel kapcsolatban megerősített abban, hogy folytatnunk kell néphagyomány átörökítő programunkat, és lehetőségeink szerint még tovább bővíteni újabb népszokásokkal. A jövőre való tekintettel úgy gondolom, hogy rohanó világunkban a magyar nép hagyományainak az ismerete növelni tudja gyermekeink biztonságérzetét, általuk kiegyensúlyozottabbak lehetnek. Ebben van rendkívül fontos szerepe a szülőknek és a szakembereknek.

Magyar cím

A bölcsőde lehetőségei a néphagyományok átörökítésében

Angol cím

The possibilities for the nursery to pass on folk traditions

Intézmény

Nyugat-magyarországi Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Hartl, Éva
egyetemi docens. PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Zoltánné Rácz
Dátum: 14 Okt 2019 10:04
Utolsó módosítás: 02 Már 2023 07:44
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/4873

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet