Súrlódáscsökkentő adalék alkalmazásának gazdasági előnyei szénhidrogén szállító vezetéken

Várföldi, Gábor (2018) Súrlódáscsökkentő adalék alkalmazásának gazdasági előnyei szénhidrogén szállító vezetéken. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KNL-18_33.pdf] PDF
KNL-18_33.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg. Embargo lejáratának dátuma: 2033

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. Közép-Kelet-Európa egyik vezető integrált olaj- és gázipari társasága, nettó árbevétele alapján Magyarország egyik legnagyobb vállalata. Magas hatásfokú és nagy rendelkezésre állást biztosító finomítói mellett óriási versenyelőnyt eredményez a jól szervezett logisztikája is, ugyanis Magyarországon csak e vállalatnak a tulajdonában vannak kőolaj és kőolajtermékek szállítására alkalmas csővezetékek. Az elszállított kőolajtermékek volumene emelkedő tendenciát mutat. Az előrejelzések lassulást, illetve csökkenést csak a 2020-as évek végétől kezdve prognosztizálnak. A MOL Nyrt. felkészülve a későbbi nehezebb időszakra, jelenleg nagy mennyiségű tőkét fektet a vegyiparba és petrolkémiába. Az épülő új üzemegység ellátása is a jelenleg használatos csővezetékeken keresztül történne, azonban a vezetékek kihasználtsága már így megközelíti a maximumot, nagyobb volumen elszállítása kapacitás problémákba ütközhet. Szakdolgozatom témájaként ennek a kapacitás növelő problémának egy speciális megoldását – súrlódáscsökkentő adalék alkalmazása – választottam. A dolgozatban több kapacitásnövelő módszert hasonlítok össze: új vezeték építése, nyomásfokozat emelése, nyomásfokozó szivattyú telepítése, súrlódáscsökkentő adalék használata. Mindegyik esetről SWOT-elemzést készítettem, valamint több szűrési és döntési eljárással – konjunktív döntési szabály, abszolút dominancia elv, súlyozott döntési tábla – kiválasztottam a dolgozatom címében szereplő súrlódáscsökkentő adalék alkalmazását. Az adalék alkalmazásának részletes elemzése során arra a következtetésre jutottam, hogy a módszer használata az elvártnál több gazdasági előnyt eredményez. A kapacitásnövelés – mint alapprobléma – mellett költségcsökkentő hatása is van. Megfelelő adalék koncentráció használata mellett a fajlagos villamos energia költség csökkenése nagyobb, mint a készítmény ára, így magasabb szállítási kapacitás biztosítható alacsonyabb költségekkel. Az új technológia bevezetésére Kotter nyolclépéses modelljét választottam. Kotter a modelljét stratégiai változások bevezetésére találta ki vállalati környezetben, azonban a módszer óriási előnye, hogy egyszerű és érthető lépései lehetővé teszik széles körű alkalmazását. Sikeres bevezetés és használat esetén meg kell vizsgálni, hogy a módszert ki lehet-e terjeszteni a teljes csővezeték hálózatra. Kedvező eredmények esetén az adalékot alkalmazni kell a többi vezetéken is, így további kapacitás növekedést és költségcsökkentést lehet elérni.

Magyar cím

Súrlódáscsökkentő adalék alkalmazásának gazdasági előnyei szénhidrogén szállító vezetéken

Angol cím

The economical benefits of the usage of drag reducing agent on hydrocarbon transporting pipelines

Intézmény

Nyugat-magyarországi Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

x - ARCHIV KTK - Üzleti Tudományok Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)

Szak

LKK - Mérnök-közgazdász szakirányú továbbképzés (főiskolai) (PG)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Hoschek, Mónika
egyetemi docens

Helyi kari azonosító

KNL-18/33

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Gábor Várföldi
Dátum: 13 Feb 2019 12:56
Utolsó módosítás: 02 Már 2023 14:19
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/4776

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet