A hazai kereskedelmi bankok elektronikus banki szolgáltatásainak fejlődési lehetőségei és veszélyei

Horváthné Kocsis, Henrietta and Bencsik, Győző (2018) A hazai kereskedelmi bankok elektronikus banki szolgáltatásainak fejlődési lehetőségei és veszélyei. MA/MSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KMAL-18_19.pdf] PDF
KMAL-18_19.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

A technológiai fejlődés, az internet és a digitalizáció térhódítása nagy hatást gyakorol a gazdasági szereplőkre, így a pénzügyi szektorra is. Az információs-technológiai innováció valamint a FinTech cégek piacon való megjelenése folyamatos bővítésre, fejlesztésre és át-alakításra kényszeríti a hazai bankok elektronikus szolgáltatásainak struktúráját. Az új pénzügyi szolgáltatók erős versenytársai lettek a hazai bankoknak, melyek a konkurencia-harc miatt már nem tarthatják a korábbi, „kényelmesebb” fejlődési ütemüket, rugalmasabban és gyorsabban kell reagálniuk a keresleti oldal igényeire, hogy megtartsák ügyfeleiket és piaci részesedésüket. Kutatásunk célja az volt, hogy megvizsgáljuk, milyen irányba mehet tovább és milyen veszélyforrásokat rejt magában a hazai bankok szolgáltatásainak digitalizációja, illetve az elektronikus banki szolgáltatások térhódítása milyen hatással lehet a fiókhálózatok jövőjére. Empirikus kutatási módszert alkalmaztunk, melynek során 540 fő töltötte ki a banki szolgáltatásokkal kapcsolatos online kérdőívünket. Az eredményeket Google Űrlapok, Excel táblázatok és SPSS statisztikai program segítségével elemeztük. A kvantitatív kutatást kvalitatív módszerrel egészítettük ki mélyinterjú sorozat formájában. A bankfiókokra vonatkozó kérdéseinkre három hazai, egy osztrák és egy kanadai bank szakembere válaszolt. Primer kutatásunk eredményét a szekunder források, így sajtóelemzés és a nemzet-közi szakirodalom is megerősítette, miszerint az ügyfelek a kevesebb pénzügyi tudást igénylő, egyszerűbb banki szolgáltatásokat egyre inkább online felületen intézik, míg a bonyolultabb, fajsúlyosabb, kockázatosabb és hosszabb időtávra ható ügyletekhez banki szakember segítségét igénylik. A rendelkezésünkre álló adatok alapján tehát arra következtethetünk, hogy a jövőben egyre többen fognak interneten keresztül utalni, mobiltelefon egyenleget feltölteni, autópálya-matricát vásárolni, sárga csekket online befizetni vagy egyszerűen csak számlakivonatot lekérni. A magasabb pénzügyi tudást igénylő befektetések és hitelügyintézések esetében viszont az ügyfelek várhatóan továbbra is a bankfióki, személyes szaktanácsadást preferálják. Úgy gondoljuk, hogy az elektronikus banki szolgáltatások köre tovább bővíthető, melyre írásunkban több javaslatot is teszünk. A digitalizáció veszélyeit új típusú, pénzügyi tudatosságra és biztonságos internethasználatra nevelő programmal lehetne csökkenteni, melynek elemeit részletesen bemutatjuk dolgozatunkban.

Magyar cím

A hazai kereskedelmi bankok elektronikus banki szolgáltatásainak fejlődési lehetőségei és veszélyei

Angol cím

Electronic bank facilities developmental opportunities and dangers of the inland merchant banks

Intézmény

Nyugat-magyarországi Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

x - ARCHIV KTK - Üzleti Tudományok Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)

Szak

LKK - Vezetés és szervezés mesterszak (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Némethné Tömő, Zsuzsanna
Egyetemi docens, Soproni Egyetem, Közgazdaságtudományi Kar

Helyi kari azonosító

KMAL-18/19

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Henrietta Horváthné Kocsis
Dátum: 15 Okt 2018 13:41
Utolsó módosítás: 14 Szep 2023 09:17
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/4144

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet