Tajkov, Katalin (2017) Az előadóművészeket és a művészetet támogató adókedvezmények és ezek érvényesítése a Győri Balett példáján keresztül. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
KBAL_17_32.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg. Embargo lejáratának dátuma: 2032 Download (3MB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatomban a táncművészetet hívtam segítségül az adózási rendszer, ezen belül az adózási rendszeren keresztül érvényesíthető támogatások bemutatásához. A hazánkban törvényileg szabályozott adónemek és adózási formák általános bemutatásán túl a Győri Balett társulatát közvetlenül érintő gazdasági lehetőségekkel is foglalkoztam. Arra mutat-tam rá, hogy a gazdaság, mint száraz adatokon és számokon nyugvó rendszer, miként ké-pes szorosan kapcsolódni egy emocionális, művészi kifejezésmódon és művészi befogadá-son alapuló rendszerhez. A Győri Balett együttese immár 38 éve áll stabil lábakon. A közönség jó része általá-ban a kulturális élménnyel találkozik, nem gondol bele, hogy az alkotó munka mögött mi-lyen egyéb erőfeszítések, financiális hátterek teszik lehetővé ezt a végeredményt. Az együttesben végzett személyes kutatásaim alapján részletesebb és árnyaltabb képet kaptam a kultúrát illető támogatási rendszerekről. Az előadó-művészeti szervezetek támogatására tett felajánlás kölcsönös előnyeit a felhasználóra és az adományozóra nézve különösen fontosnak tartom. Ezért foglalkoztam a társasági adó felajánlások jelentőségével is. A foglalkoztatási jogviszonyok széles skáláját is bemutattam, valamint összevetettem az ezekhez kapcsolódó járulékfizetési kötelezettségekkel. Az adatgyűjtés során konkrét példákból láthattam, milyen eltérések vannak a különböző adózási formákat igénybe vevő táncosok jövedelmei között (gondolok itt az EKHO-s és az általánosan elterjedt adózási forma összehasonlítására), és mindkettő előnyeit és hátrányait is érzékeltettem a munkálta-tó által viselt járulékterhek mértékének különbözőségére is tekintettel. A művészetet, ide értve az általam feldolgozott témát, a táncművészetet is, számok-ban nem lehet kifejezni. Egy-egy produkcióhoz, a sikeres működéshez azonban nélkülöz-hetetlen a stabil gazdasági háttér. Különösen egy ilyen hatalmas apparátussal működő együttes esetében, mint a Győri Balett. A foglalkoztatottak bérezésén és az úgynevezett rezsiköltségeken túl az előadóművészi jogok és a szerzői jogok is tovább bonyolítják a pénzügyi helyzetet. Az állami támogatások, cégek és vállalkozók, a szponzorok felajánlásai a jegybevételek mellett elengedhetetlen feltételét képezik az együttes fenntarthatóságának. Bár a művészet nem mérhető pénzben, pénz nélkül még a művészet sem létezik, hi-szen bizonyos értelemben alapját képezi az építménynek, vagyis a művészi végeredményt szolgálja. In my thesis I called for dance art as a tool to present the tax system, more precisely to present the enforceable subsidies through the tax system. Beyond the general presentation of the legally regulated taxes and tax forms in Hungary I also discussed the economic op-portunities directly affecting the Ballet of Győr. I have pointed out how the economy as a dry data- and number-based system can closely be linked to a system based on emotional-, artistic expression and artistic acceptance. The Balett Company of Győr ensemble has been stable for 38 years. Most of the au-dience usually encounter with the cultural experience, and do not think about what other efforts and financial backgrounds make this creative work possible. Based on my personal research in the ensemble, I could gain a more detailed and subtle picture of the culture support systems. I consider the mutual benefits of offering support of performing arts organizations for the beneficiaries and the donors especially important. That is why I have also dealt with the importance of corporation tax offerings. I have also presented a wide range of employment relations and compared them with the related contribution payment obligations. During the data collection, I could see from concrete examples what differences are there among the income of dancers using different forms of taxation (I mean here the comparison of the EKHO taxation scheme and the commonly used tax forms), and I also represented the advantages and disadvantages of both, regarding the differences in the rates of the contribution charges borne by the em-ployer. Art, including the subject I have processed, the dance art, cannot be expressed in numbers. For a single production, for a successful operation, however, a stable economic background is indispensable. Especially in an ensemble with such a huge apparatus as the Győr Ballet. In addition to the wages of the employees and the so-called overhead costs, the artist's rights and copyrights also further complicate the financial situation. Besides ticket sales, government subsidies, companies’, entrepreneurs’, and sponsors' offerings are an indispensable condition for the sustainability of the ensemble. Although art cannot be measured in monetary terms, even art cannot exist without money, since in a certain sense it is the foundation of the work, that is, it serves the artistic achievement.
Magyar cím
Az előadóművészeket és a művészetet támogató adókedvezmények és ezek érvényesítése a Győri Balett példáján keresztül.
Angol cím
Tax incentives and their enforcement supporting the performers and art through the example of Ballet company of Győr.
Intézmény
Nyugat-magyarországi Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
x - ARCHIV KTK - Pénzügyi és Számviteli Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)
Szak
LKK - Pénzügy és számvitel alapszak (BA)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KBAL-17/32
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Katalin Tajkov |
Dátum: | 24 Máj 2018 10:46 |
Utolsó módosítás: | 06 Szep 2023 06:22 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/3568 |
Actions (login required)
Tétel nézet |