Domokos Csaba, (2015) Tervezett autópálya potenciális hatásának felmérése erdélyi barnamedve populációk élőhelyére. MA/MSc, Erdőmérnöki Kar.
![]() |
PDF
Diplomamunka (DCs, DAGFB5).pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1032Kb) |
Abstract
A jelenkori Európában Románia jelenti a barnamedvék egyik utolsó „támaszpontját”. Európai Uniós tagállamként Romániának ambiciózus tervei vannak az ország alulfejlett autópályahálózatának bővítésére. Mivel a tervezett autópályák az ország legjobb medveélőhelyeit is át fogják szelni, fennáll annak a veszélye, hogy a medveállomány és élőhelye fragmentálódjon. Két egymást követő évben a medvék aktivitását és élőhelyhasználatát vizsgáltuk az erdélyi Keleti-Kárpátokban és ezek előhegységében, a tervezett autópálya nyomvonala mentén. Célunk az volt, hogy a medvék aktivitásáról és élőhelyhasználatáról gyűjtsünk adatokat, potenciális jövőbeli fragmentációs forrópontok azonosítása érdekében. A dombvidéken 2011-ben a 162 transzekt szegmensből 17-et, 2012-ben pedig 10 szegmenst használtak intenzíven a medvék. 6 szegmenst a medvék mindkét évben intenzíven használtak. A hegyvidéken 2011-ben a 219 transzekt szegmensből 19-et, 2012-ben pedig 1 szegmenst használtak intenzíven az állatok. Ezen utóbbi szegmenst a medvék 2011-ben is intenzíven használták. A dombvidéken mindkét vizsgálati évben a legintenzívebb használatot nyáron és ősszel rögzítettük. A hegyvidéken 2011-ben a legintenzívebb használatot télen és tavasszal észleltük, 2012-ben pedig a legintenzívebb használatot ősszel és nyáron rögzítettük. A dombvidéken a medvék elsősorban erdős területeket preferáltak, míg a hegyvidéken elsősorban vegyes erdők melletti szegély-élőhelyeket használtak. Az évek közötti különbségek valószínűleg a medvék táplálékösszetételében bekövetkezett variációkkal és a táplálék elérhetőségében mutatkozó különbségekkel hozhatók összefüggésbe. Egy fontos tényező, amely valószínűleg befolyásolta a medvék élőhelyszelekcióját, az emberek elkerülése volt. Hangsúlyozzuk olyan célzott intézkedések megvalósításának szükségességét, amelyek csökkentenék a medvék élőhelyének előrevetíthető fragmentálódását.
Magyar cím
Tervezett autópálya potenciális hatásának felmérése erdélyi barnamedve populációk élőhelyére
Angol cím
Evaluation of the potential effect of a planned highway on brown bear habitat in Transylvania
Institution
Nyugat-magyarországi Egyetem
Faculty
Tanszékcsoport/intézet
EMK - Vadgazdálkodási és Gerinces Állattani Intézet
Specialization
UNSPECIFIED
Témavezető(k)
Témavezető neve | Beosztás, tudományos fokozat, intézmény | |
---|---|---|
Illyés Károly, | UNSPECIFIED | UNSPECIFIED |
Pál Károly, | UNSPECIFIED | UNSPECIFIED |
Mareike Brix, | UNSPECIFIED | UNSPECIFIED |
Frederick C. Dean, | UNSPECIFIED | UNSPECIFIED |
Bóné Gábor, | UNSPECIFIED | UNSPECIFIED |
Nagy Attila, | UNSPECIFIED | UNSPECIFIED |
Item Type: | Thesis (MA/MSc) |
---|---|
Depositing User: | Fekete Krisztián |
Date Deposited: | 2015. Jun. 18. 14:57 |
Last Modified: | 2015. Jun. 18. 14:57 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/338 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |