Hetényi, Anett (2016) Munkaerőpiac, generációk és a motiváció kérdése a XXI. században. MA/MSc, Alexandre Lamfalussy Faculty of Economics (formerly Faculty of Economics).
![]() |
PDF
Hetényi-Anett_Diplomadolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Abstract
Szakdolgozatom fő témája a változó külső hatásoknak köszönhető generációs különbsé- gekből ered. Belső konzulensemnek, a Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdaságtudo- mányi Kar, Üzleti Tudományok Intézet munkatársát, Dr. Kópházi Andrea PhD egyetemi docenst kértem fel. A fent említett külső hatások alatt elsősorban a technikai innovációra, a fejlett tele- kommunikációra, a kiépült infrastruktúrára gondolok, melyek gyökeresen megváltoztatták mindennapjainkat mind az ületi, mind a privát szférában. Számos tudományág foglalkozik a gyorsan változó világ élettani hatásaival, mint a közgazdaságtudomány, a pszichológia, az egészségügy, a szociológia. A téma szakértői ennek megfelelően különítik el a külön- böző generációkat egymástól, melyek eltérő magatartást, értékrendet és érdeklődést mutat- nak. Jelen korunkban hat különböző generáció él, melyekből négy aktív részét képezi a munkaerőpiacnak. Dolgozatom elején bemutatom, hogy az 1989-es rendszerváltást követően hogyan alakult át a munkaerőpiac helyzete Magyarországon. A dolgozat kitér arra, hogy a változó piaci környezet, a kereslet és kínálat, a verseny hatása, a globalizáció és a multinacionális cégek megjelenése milyen speciális területeket és feladatokat hozott létre a munka világá- ban. Bemutatva a HR terület térnyerését és szerepének jelentőségét napjainkban. A dolgozat fő kérdése a HR feladatok összességéből kiemelve a munkahelyi motivá- cióra irányul. Cél, a minél hatékonyabb motivációs rendszer kialakítása, mely megfelelően alkalmazkodik a változó generációs igényekhez és egyben versenyképes a piacon. A dolgozat részletesen ismerteti a motivációs folyamat lényegét az elméleti szakiro- dalom feldolgozásával. Ezt követően az egyes generációkat mutatja be. Majd egy 470 vál- lalatot vizsgáló korábbi felmérés alapján, a gyakorlatban alkalmazott ösztönzési és moti- vációs eszközökre tér ki. A fő kérdés megválaszolása érdekében primer kutatást végeztem kérdőív segítségé- vel, melyre 213 kiértékelhető válasz érkezett, több mint 11 iparágból, a vizsgálat tárgyát képező négy generációs csoportból. A válaszok elemszámának köszönhetően reprezentatív mintát kaptam a munkavállalók aktuális véleményéről. A kérdőív alapvetően két területre összpontosított. Első fele a generációs jellemzők igazolására, míg második fele a motivá- ció vizsgálatára irányult. A válaszok tételes feldolgozásával megfelelően elkülöníthetőek az egyes generációk számára fontos, valamint kevésbé fontos tényezők. Ezt egybevetve az állam által kínált lehetőségekkel, valamint a piaci gyakorlattal lehetővé válik a hozzájuk leginkább illeszke- dő motivációs csomag kialakítására.
Hungarian Title
Munkaerőpiac, generációk és a motiváció kérdése a XXI. században
English Title
LABOUR MARKET, GENERATIONS AND THE QUESTION OF MOTIVATION IN THE XXI. CENTURY
Institution
University of West Hungary
Faculty
Alexandre Lamfalussy Faculty of Economics (formerly Faculty of Economics)
Institute/Establishment/Department
x - ARCHIV Faculty of Economics - Institution for Business Studies (defunct: 06.30.2021.)
Specialization
LKK - Business Development (MA)
Supervisor(s)
Local id
KMAN-16/12
Item Type: | Diploma thesis (MA/MSc) |
---|---|
Depositing User: | Anett Hetényi |
Date Deposited: | 26 Jul 2016 11:12 |
Last Modified: | 26 Jul 2016 11:12 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/1746 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |