Frantal, Balázs (2025) Nagyvad-gépjármű ütközések vizsgálata Veszprém vármegyében (2017-2021). BA/BSc, Erdőmérnöki Kar.
|
PDF
Frantal Balázs - szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (11MB) |
Absztrakt (kivonat)
Kivonat Szakdolgozatomban a 2017–2021 között Veszprém vármegye fő- és mellékútjain bekövetkezett nagyvad–gépjármű ütközéseket vizsgáltam, különös tekintettel azok időbeli és térbeli mintázataira, valamint a mögöttük húzódó okokra. A közúti baleseti adatok forrását a rendőrségi helyszínelési jelentések (RZS NEO adatbázis) és az Országos Közúti Adatbank (OKA) nyilvántartásai adták, amelyeket a vadgazdálkodási információkkal együtt felhasználva bemutattam a vizsgált térség földrajzi és ökológiai sajátosságait, valamint a meghatározó nagyvadfajok állományviszonyait. Célom az volt, hogy feltárjam, mely napszakokban, időszakokban és útszakaszokon jelentkeztek leginkább a vad–gépjármű ütközések kockázatai, és ezeket az összefüggéseket összevessem a vadfajok viselkedésével, élőhely-használatával és a forgalmi terheléssel. Eredményeim alapján az ütközések (1693db) többsége őzhöz (56,6%) köthető volt, ezt a gímszarvas (24%) és a vaddisznó (13,1%) követte. Időben elsősorban az esti (20–21 óra) és a kora reggeli (5–6 óra) időszak, valamint az őszi párzási és a tavaszi élőhelyváltási periódus mutatott kiemelten magas kockázatot. A térbeli vizsgálat több tartós, évről évre visszatérő gócpontot azonosított, különösen a 73-as főút 3,5–4,5 km közötti és a 710-es út 0–1 km közötti szakaszán, valamint a 71-es part menti és a 8-as főút több erdőszéli útrészén. Szakdolgozatomban kitértem továbbá a hazai és nemzetközi szakirodalomban ismertetett legmodernebb megelőzési eszközökre. Bemutattam többek között a vadkerítések, vadátjárók, állatészlelő rendszerek, optikai–akusztikus vadriasztók és járművekben alkalmazható technológiák szerepét és alkalmazhatóságát. A vizsgálatok végén olyan gyakorlati javaslatokat fogalmaztam meg, amelyek hozzájárulhatnak a vad–gépjármű ütközések kockázatának mérsékléséhez, ezáltal az emberi élet, a vagyonbiztonság és a vadállomány hatékonyabb védelméhez. Abstract In my thesis, I examined collisions between large game animals and motor vehicles that occurred on the primary and secondary roads of Veszprém County between 2017 and 2021, with particular attention to their temporal and spatial patterns and the underlying causes. The sources of the road accident data were police on-scene investigation reports (RZS NEO database) and the records of the National Road Data Bank (OKA). Using these together with wildlife management information, I presented the geographical and ecological characteristics of the study area as well as the population status of the key large game species. My aim was to identify the times of day, periods of the year, and road sections where wildlife–vehicle collision risks were highest, and to compare these patterns with the behaviour and habitat use of the game species and with traffic loads. Based on my results, most collisions (1693pc) were associated with roe deer (56,6%), followed by red deer (24%) and wild boar (13,1%). In temporal terms, the evening (20:00–21:00) and early morning (05:00–06:00) hours, as well as the autumn rutting season and the spring dispersal period, showed particularly high risk levels. The spatial analysis identified several persistent hotspots recurring year after year, especially on the 73 main road between 3.5–4.5 km, on the 710 road between 0–1 km, and on several forest-edge sections of the 71 lakeshore road and the 8 main road. In my thesis, I also addressed the most modern prevention tools described in national and international literature. Among other measures, I presented the role and applicability of wildlife fences, wildlife crossings, animal-detection systems, optical–acoustic deterrents, and in-vehicle technologies. At the end of the study, I formulated practical recommendations that may help reduce the risk of wildlife–vehicle collisions, thereby contributing to the protection of human life, property safety, and wildlife populations.
Magyar cím
Nagyvad-gépjármű ütközések vizsgálata Veszprém vármegyében (2017-2021)
Angol cím
Examination of big game-vehicle collisions in Veszprém County (2017-2021)
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
EMK - Vadgazdálkodási és Vadbiológiai Intézet
Szak
NEM RÉSZLETEZETT
Témavezető(k)
| Mű típusa: | Szakdolgozat |
|---|---|
| Felhasználói azonosító szám (ID): | Balázs Frantal |
| Dátum: | 10 Dec 2025 15:21 |
| Utolsó módosítás: | 10 Dec 2025 15:21 |
| URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/16184 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |

