Lendvai, Brigitta (2025) Pénzügyi tudatosság vizsgálata általános iskolás diákok körében. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
![]() |
PDF
Szakdolgozat_Lendvai_Brigitta_ZJTNQ4_PDF.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A pénzügyi kultúra fejlettsége alapvetően meghatározza az egyének gazdasági döntéshozatali képességét, hosszú távú jólétét, valamint a társadalom pénzügyi stabilitását. Szakdolgozatomban ennek a komplex jelenségnek egy specifikus részterületére, az általános iskolás diákok pénzügyi tudatosságára fókuszáltam, abból a feltételezésből kiindulva, hogy a pénz-ügyi attitűdök és ismeretek alapjait már gyermekkorban célszerű lefektetni. A kutatás fő célja annak feltárása volt, hogy milyen tényezők befolyásolják a diákok pénzügyi kultúráját, és milyen összefüggések mutathatók ki az életkor, az ismeretek, a pénzügyi szokások, valamint a családi háttér és a pénzügyi személyiség alakulása között. A dolgozat első részében a pénzügyi kultúra fogalmi kereteit, főbb elemeit, a fejlesztésére irányuló hazai és nemzetközi törekvéseket vizsgáltam, különös tekintettel az OECD és PISA programok szerepére. Kitértem a 21. századot formáló válságok – 2008-as gazda-sági világválság, koronavírus-járvány, energiaválság – hatására, valamint a pénzügyi isme-retek oktatásban betöltött szerepére. Empirikus kutatásom során kvantitatív módszertant alkalmazva kérdőíves felmérést végeztem általános iskolás diákok körében. Három hipotézist állítottam fel, amelyek a pénz-ügyi ismeretek, szokások, életkori különbségek, valamint a családi hatások összefüggéseit célozták. A pénzügyi ismeretek tekintetében a felső tagozatos tanulók szignifikánsan jobb teljesítményt nyújtottak az alsó tagozatos társaikhoz képest, ami az életkorral és iskolai előrehaladással együtt járó kognitív fejlődés mellett az oktatási tartalmak differenciálásának fontosságára is felhívja a figyelmet. A zsebpénz megléte és kezelése szintén meghatározó tényező, mivel gyakorlati pénzkezelési tapasztalatot nyújt. Kiemelendő megállapítás, hogy a családi háttér, különösen a gazdasági témájú társasjátékok alkalmazása pozitív hatást gyakorolt a pénzügyi személyiségteszten elért eredményekre. Ezzel szemben a családon belüli pénzügyi beszélgetések gyakorisága nem mutatott statisztikailag szignifikáns kapcsolatot az eredményekkel. Ez arra utal, hogy a formális oktatás és az informális nevelés egyaránt fontos, de nem minden esetben elegendő a kívánt pénzügyi attitűdök kialakításához. A kutatás megerősítette, hogy bár az életkor bizonyos aspektusokban hatással van a pénzügyi tudatosság alakulására, a jelenség ennél jóval összetettebb, és számos tényező együttes befolyását szükséges vizsgálni. A pénzügyi kultúra fejlesztése tehát egy közös felelősség, amelyben meghatározó szerepet tölt be az iskola, a családi környezet, valamint a társadalmi környezet egésze.
Magyar cím
Pénzügyi tudatosság vizsgálata általános iskolás diákok körében
Angol cím
Financial awareness survey among primary school students
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet
Szak
LKK - Pénzügy és számvitel alapszak (BA)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KBAL-25/09
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Brigitta Lendvai |
Dátum: | 25 Jún 2025 08:54 |
Utolsó módosítás: | 25 Jún 2025 08:54 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/15340 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |