Simon, Ernő (2025) A globális rendszer megszűnése után alternatívan kialakítható területi gazdaságra való áttérés lehetősége a fenntarthatóság és marketing jegyében. MA/MSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
![]() |
PDF
SZAKDOLGOZAT JAVÍTOTT FELTÖLTÉSRE 05.13_Teljes.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Jelen szakdolgozat kiindulópontja a globális gazdasági rendszer egyre nyilvánvalóbb válságtüneteinek vizsgálata, valamint annak feltárása, hogy a helyi (területi) gazdaságok életképes alternatívát jelenthetnek-e a jövő fenntartható gazdasági modelljei számára. A központi problémafelvetés az, hogy a jelenlegi globális gazdasági mechanizmus – társadalmi egyenlőtlenségek, környezeti túlhasználat, geopolitikai kockázatok – hosszú távon nem fenntartható, így szükség van erkölcsi, gazdasági és ökológiai szempontból is igazságosabb modellekre. A dolgozat célja ennek megfelelően a globális rendszer lehetséges alternatíváinak vizsgálata, elsősorban a területi gazdaság (lokális, közösségi alapú önellátás) lehetőségeinek, előnyeinek és kihívásainak feltárása a fenntarthatóság és a marketing szempontjából. A kutatás interdiszciplináris elméleti alapokra támaszkodik, köztük Amartya Sen (1999) etikai közgazdaságtanára, Baritz Laura (2016) erényetikai modelljére, valamint keresztény társadalmi tanításokra és ökológiai gazdaságtani megközelítésekre. Módszertani szempontból a dolgozat kvalitatív (mélyinterjú egy alpokaljai sajtkészítővel) és kvantitatív (lakossági kérdőíves felmérés) adatgyűjtést alkalmaz. A kutatás igazolta, hogy létezik társadalmi nyitottság a helyi gazdaságok és fenntartható életformák iránt, valamint, hogy a közösségi bizalom, lokális identitás és értékalapú vásárlás fontos szerepet játszanak a helyi gazdaság sikerességében. A dolgozat legfontosabb megállapítása, hogy a területi gazdaság nem csupán ökológiai és társadalmi szempontból kínál életképes alternatívát, hanem megfelelő marketingeszközökkel versenyképes is lehet. A javasolt marketingstratégia a „reziliencia marketing”, „zöld márkaépítés” és a helyi egyedi értékek kommunikációjára épül, amely nem csupán termékértékesítést, hanem szemléletformálást is célul tűz ki. A tanulmány arra a következtetésre jut, hogy a fenntartható jövőhöz nem csupán technológiai vagy intézményi reformokra, hanem alapvető erkölcsi és kulturális szemléletváltásra van szükség, amelyben a marketing is új, közösségi szerepet kap.
Magyar cím
A globális rendszer megszűnése után alternatívan kialakítható területi gazdaságra való áttérés lehetősége a fenntarthatóság és marketing jegyében
Angol cím
The possibility of transitioning to a regionally based economy after the collapse of the global system – in the spirit of sustainability and marketing.
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet
Szak
NEM RÉSZLETEZETT
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
Termékmenedzsment és Marketing szak
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Hallgató Ernő Simon |
Dátum: | 18 Jún 2025 12:39 |
Utolsó módosítás: | 18 Jún 2025 12:39 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/15335 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |