A globális rendszer megszűnése után alternatívan kialakítható területi gazdaságra való áttérés lehetősége a fenntarthatóság és marketing jegyében

Simon, Ernő (2025) A globális rendszer megszűnése után alternatívan kialakítható területi gazdaságra való áttérés lehetősége a fenntarthatóság és marketing jegyében. MA/MSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT JAVÍTOTT FELTÖLTÉSRE 05.13_Teljes.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT JAVÍTOTT FELTÖLTÉSRE 05.13_Teljes.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Jelen szakdolgozat kiindulópontja a globális gazdasági rendszer egyre nyilvánvalóbb válságtüneteinek vizsgálata, valamint annak feltárása, hogy a helyi (területi) gazdaságok életképes alternatívát jelenthetnek-e a jövő fenntartható gazdasági modelljei számára. A központi problémafelvetés az, hogy a jelenlegi globális gazdasági mechanizmus – társadalmi egyenlőtlenségek, környezeti túlhasználat, geopolitikai kockázatok – hosszú távon nem fenntartható, így szükség van erkölcsi, gazdasági és ökológiai szempontból is igazságosabb modellekre. A dolgozat célja ennek megfelelően a globális rendszer lehetséges alternatíváinak vizsgálata, elsősorban a területi gazdaság (lokális, közösségi alapú önellátás) lehetőségeinek, előnyeinek és kihívásainak feltárása a fenntarthatóság és a marketing szempontjából. A kutatás interdiszciplináris elméleti alapokra támaszkodik, köztük Amartya Sen (1999) etikai közgazdaságtanára, Baritz Laura (2016) erényetikai modelljére, valamint keresztény társadalmi tanításokra és ökológiai gazdaságtani megközelítésekre. Módszertani szempontból a dolgozat kvalitatív (mélyinterjú egy alpokaljai sajtkészítővel) és kvantitatív (lakossági kérdőíves felmérés) adatgyűjtést alkalmaz. A kutatás igazolta, hogy létezik társadalmi nyitottság a helyi gazdaságok és fenntartható életformák iránt, valamint, hogy a közösségi bizalom, lokális identitás és értékalapú vásárlás fontos szerepet játszanak a helyi gazdaság sikerességében. A dolgozat legfontosabb megállapítása, hogy a területi gazdaság nem csupán ökológiai és társadalmi szempontból kínál életképes alternatívát, hanem megfelelő marketingeszközökkel versenyképes is lehet. A javasolt marketingstratégia a „reziliencia marketing”, „zöld márkaépítés” és a helyi egyedi értékek kommunikációjára épül, amely nem csupán termékértékesítést, hanem szemléletformálást is célul tűz ki. A tanulmány arra a következtetésre jut, hogy a fenntartható jövőhöz nem csupán technológiai vagy intézményi reformokra, hanem alapvető erkölcsi és kulturális szemléletváltásra van szükség, amelyben a marketing is új, közösségi szerepet kap.

Magyar cím

A globális rendszer megszűnése után alternatívan kialakítható területi gazdaságra való áttérés lehetősége a fenntarthatóság és marketing jegyében

Angol cím

The possibility of transitioning to a regionally based economy after the collapse of the global system – in the spirit of sustainability and marketing.

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet

Szak

NEM RÉSZLETEZETT

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Németh, Dr. Nikoletta
egyetemi docens, intézetigazgató, Üzleti tanulmányok intézet

Helyi kari azonosító

Termékmenedzsment és Marketing szak

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Hallgató Ernő Simon
Dátum: 18 Jún 2025 12:39
Utolsó módosítás: 18 Jún 2025 12:39
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/15335

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet