A család és a beteg tájékoztatása a Sürgősségi Betegellátó Osztályon: Telefonos és élő kommunikációs stratégiák

Watti, Dr. Saleh (2025) A család és a beteg tájékoztatása a Sürgősségi Betegellátó Osztályon: Telefonos és élő kommunikációs stratégiák. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KOE-25_06.pdf] PDF
KOE-25_06.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A sürgősségi betegellátásban különösen fontos a megfelelő kommunikáció használata, azonban az állandó pszichés nyomás, illetve sokszor gyors döntéshozatali kényszer jelentősen befolyásolhatja a tájékoztatás módját és hatékonyságát. Jelen szakdolgozat központi problémája, hogy milyen minőségű, mennyire empatikus és informatív kommunikáció valósul meg a Sürgősségi Betegellátó Osztályon, különösen élő és telefonos interakciók során, illetve, hogy ezek mennyiben felelnek meg a Roter Interakciós Elemzési Rendszer (RIAS) kritériumainak. A kutatás célja, hogy felmérje és elemezze a sürgősségi osztályokon tapasztalható kommunikációs gyakorlatokat, különös tekintettel a RIAS-modell alkalmazhatóságára a hazai egészségügyi környezetben. A tanulmány célkitűzése továbbá a gyakorlatban jelentkező kommunikációs kihívások azonosítása és fejlesztési javaslatok megfogalmazása a tájékoztatás minőségének növelése érdekében. A kutatás során vegyes módszertant alkalmaztam: kvantitatív adatgyűjtés céljából 56 fő (24 beteg és 32 hozzátartozó) részvételével anonim online kérdőívet használtam, a válaszok elemzése során pedig z-score (standardizált pontszám) alapú statisztikai értékelést végeztem. Ez lehetővé tette a kommunikációs gyakorlatok objektív összehasonlítását, valamint az átlagtól való szignifikáns eltérések feltárását is. A főbb megállapítások alapján a kommunikáció túlnyomórészt feladatközpontú, zárt kérdésekre és gyors információátadásra épül, míg az empatikus és szocio-emocionális kommunikációs elemek gyakran háttérbe szorulnak. A hozzátartozók különösen kiszolgáltatottnak érezték magukat a tájékoztatás hiányosságai miatt, és sok esetben nem kaptak lehetőséget kérdések feltevésére. A negatív élményeket súlyosbította a hosszú várakozási idő és az ebből fakadó bizonytalanság. A kutatás rámutatott, hogy a strukturált, rendszeres kommunikáció, valamint a digitális tájékoztató rendszerek bevezetése jelentősen javíthatná a beteg- és hozzátartozói élményt a Sürgősségi Betegellátó Osztályokon. A dolgozat javaslata egy empatikusabb, standardizált kommunikációs protokoll, valamint a RIAS-modell szélesebb körű hazai adaptációja a sürgősségi ellátásban – ez hosszú távon hozzájárulhat az ellátás minőségének és a betegelégedettség javításához.

Magyar cím

A család és a beteg tájékoztatása a Sürgősségi Betegellátó Osztályon: Telefonos és élő kommunikációs stratégiák

Angol cím

Informing the Patient and the Family in the Emergency Department: Telephone and In Person Communication Strategies

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet

Szak

LKK - Egészségügyi menedzsment szakirányú továbbképzés (PG)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
G. Németh, György
óraadó

Helyi kari azonosító

KOE-25/06

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Dr. Saleh Watti
Dátum: 25 Jún 2025 14:13
Utolsó módosítás: 25 Jún 2025 14:13
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/15289

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet