Németh, Cecília (2025) Az okoseszközök kitiltásának hatása a diákok mentális egészségére. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
![]() |
PDF
NC_20250501_Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (893kB) |
Absztrakt (kivonat)
AZ OKOSESZKÖZÖK KITILTÁSÁNAK HATÁSA A DIÁKOK MENTÁLIS EGÉSZSÉGÉRE The impact of banning smart devices on students' mental health Szakdolgozatomban a 2024. szeptemberében bevezetett nevelési-oktatási intézményekben a tiltott és a használatában korlátozott tárgyak köréről, valamint a tárgyakra vonatkozó eljárásrend részletes szabályairól szóló 245/2024. (VIII. 8.) Kormányrendelet hatását vizsgáltam. Arra kerestem a választ, hogy a korlátozás bevezetése óta eltelt félévben volt-e érezhető változás a felső tagozatos tanulók mentális egészségére, tanulmányi teljesítményére és társas kapcsolataira vonatkozóan. A kutatás aktualitását a rendelet bevezetése, jelentőségét pedig a digitális technológia egyre intenzívebb jelenléte adja. Az okoseszközök használata és az ezzel összefüggő hatásmechanizmusok a serdülőkorban lévő gyermekek érzékeny fejlődési szakaszában kiemelt figyelmet igényelnek. A kutatás célja annak megvizsgálása volt, hogy a rendelet a bevezetése óta eltelt fél évben meghozta-e a várt eredményeket. A diákok szorongása, személyes kapcsolataik alakulása és a tanulmányi eredményeik tekintetében érezhető-e a pozitív elmozdulás vagy sem. Ennek megfelelően a dolgozat három feltevést fogalmazott meg, első, hogy a korlátozás csökkenti a tanulók stressz-szintjét, második, hogy erősíti a társas kapcsolatokat, harmadik pedig, hogy hosszú távon csökkenhet a tanulási hatékonyság. A nem reprezentatív kutatás online, önkéntes, anonim kérdőív kitöltése formájában zajlott, mely során kvantitatív és kvalitatív módszereket is alkalmaztam. A minél részletesebb, pontosabb eredmény érdekében három célcsoportot határoztam meg. Külön kérdőívet készítettem a diákok, a pedagógusok és szülőket részére. A kérdőívek zárt és nyitott kérdéseket is tartalmaztak, feldolgozásuk leíró statisztikai és tartalomelemzési módszerekkel történt. A kérdőívet kitöltők válaszainak összesítése alapján az okoseszközök korlátozása nem hozott egyértelműen pozitív eredményt a diákok stressz-szintjét illetően. A társas kapcsolataikra vonatkozóan kisebb javulás megfigyelhető, de a többségük nem tapasztalt érdemi változást. A tanulmányi teljesítményekre vonatkozóan sem figyelhető meg jelentős elmozdulás. Összességében a tiltás nem nevezhető sem ártónak, sem érdemben hasznosnak. Mindhárom célcsoport elutasította az okoseszközök teljes tilalmát, de a korlátlan használatát sem támogatja egyik terület sem. Megoldásként egyöntetűen a részleges, tanári kontroll alatt zajló tanórai használatot javasolták. A kutatás eredményeinek összesítése alapján megállapítható, hogy az nevelési-oktatási intézményekben az okoseszköz-használatának szabályozása egy olyan összetett kérdés, amely a diákok, szüleik és a pedagógusok tapasztalataira, véleményére épülő szoros együttműködést igényelne. Bevonásukkal kialakítható lenne egy rugalmas és a különbségekre érzékeny megközelítéssel támogató és fejlődést ösztönző digitális tanulási környezet.
Magyar cím
Az okoseszközök kitiltásának hatása a diákok mentális egészségére
Angol cím
The impact of banning smart devices on students' mental health
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet
Szak
LKK - Egészségügyi szóvivő és kommunikációs szakirányú továbbképzés (PG)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KSZ-25/01
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Cecília Németh |
Dátum: | 25 Jún 2025 14:04 |
Utolsó módosítás: | 25 Jún 2025 14:04 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/15276 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |