Az okoseszközök kitiltásának hatása a diákok mentális egészségére

Németh, Cecília (2025) Az okoseszközök kitiltásának hatása a diákok mentális egészségére. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of NC_20250501_Szakdolgozat.pdf] PDF
NC_20250501_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (893kB)

Absztrakt (kivonat)

AZ OKOSESZKÖZÖK KITILTÁSÁNAK HATÁSA A DIÁKOK MENTÁLIS EGÉSZSÉGÉRE The impact of banning smart devices on students' mental health Szakdolgozatomban a 2024. szeptemberében bevezetett nevelési-oktatási intézményekben a tiltott és a használatában korlátozott tárgyak köréről, valamint a tárgyakra vonatkozó eljárásrend részletes szabályairól szóló 245/2024. (VIII. 8.) Kormányrendelet hatását vizsgáltam. Arra kerestem a választ, hogy a korlátozás bevezetése óta eltelt félévben volt-e érezhető változás a felső tagozatos tanulók mentális egészségére, tanulmányi teljesítményére és társas kapcsolataira vonatkozóan. A kutatás aktualitását a rendelet bevezetése, jelentőségét pedig a digitális technológia egyre intenzívebb jelenléte adja. Az okoseszközök használata és az ezzel összefüggő hatásmechanizmusok a serdülőkorban lévő gyermekek érzékeny fejlődési szakaszában kiemelt figyelmet igényelnek. A kutatás célja annak megvizsgálása volt, hogy a rendelet a bevezetése óta eltelt fél évben meghozta-e a várt eredményeket. A diákok szorongása, személyes kapcsolataik alakulása és a tanulmányi eredményeik tekintetében érezhető-e a pozitív elmozdulás vagy sem. Ennek megfelelően a dolgozat három feltevést fogalmazott meg, első, hogy a korlátozás csökkenti a tanulók stressz-szintjét, második, hogy erősíti a társas kapcsolatokat, harmadik pedig, hogy hosszú távon csökkenhet a tanulási hatékonyság. A nem reprezentatív kutatás online, önkéntes, anonim kérdőív kitöltése formájában zajlott, mely során kvantitatív és kvalitatív módszereket is alkalmaztam. A minél részletesebb, pontosabb eredmény érdekében három célcsoportot határoztam meg. Külön kérdőívet készítettem a diákok, a pedagógusok és szülőket részére. A kérdőívek zárt és nyitott kérdéseket is tartalmaztak, feldolgozásuk leíró statisztikai és tartalomelemzési módszerekkel történt. A kérdőívet kitöltők válaszainak összesítése alapján az okoseszközök korlátozása nem hozott egyértelműen pozitív eredményt a diákok stressz-szintjét illetően. A társas kapcsolataikra vonatkozóan kisebb javulás megfigyelhető, de a többségük nem tapasztalt érdemi változást. A tanulmányi teljesítményekre vonatkozóan sem figyelhető meg jelentős elmozdulás. Összességében a tiltás nem nevezhető sem ártónak, sem érdemben hasznosnak. Mindhárom célcsoport elutasította az okoseszközök teljes tilalmát, de a korlátlan használatát sem támogatja egyik terület sem. Megoldásként egyöntetűen a részleges, tanári kontroll alatt zajló tanórai használatot javasolták. A kutatás eredményeinek összesítése alapján megállapítható, hogy az nevelési-oktatási intézményekben az okoseszköz-használatának szabályozása egy olyan összetett kérdés, amely a diákok, szüleik és a pedagógusok tapasztalataira, véleményére épülő szoros együttműködést igényelne. Bevonásukkal kialakítható lenne egy rugalmas és a különbségekre érzékeny megközelítéssel támogató és fejlődést ösztönző digitális tanulási környezet.

Magyar cím

Az okoseszközök kitiltásának hatása a diákok mentális egészségére

Angol cím

The impact of banning smart devices on students' mental health

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet

Szak

LKK - Egészségügyi szóvivő és kommunikációs szakirányú továbbképzés (PG)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Rácz, Dr. Gábor
NEM RÉSZLETEZETT

Helyi kari azonosító

KSZ-25/01

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Cecília Németh
Dátum: 25 Jún 2025 14:04
Utolsó módosítás: 25 Jún 2025 14:04
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/15276

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet