Horváth, Kata (2025) Illatba zárt identitás – A fogyasztói magatartás vizsgálata a parfümválasztás tekintetében. MA/MSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
![]() |
PDF
KMAL-25_11.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (2MB) |
Absztrakt (kivonat)
Az elmúlt években a parfümipar dinamikus fejlődése, valamint az illatszerek iránti kereslet ugrásszerű növekedése egyre nagyobb figyelmet kapott, amely a téma aktualitásából adó-dóan izgalmas és kevésbé feltárt kutatási területet jelent. Az e-kereskedelem növekedése, az uniszex parfümök terjedése, a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás iránt ki-alakult igény, továbbá a luxusillatok és hamisítványaik megjelenése jelentős mértékben át-alakították napjaink parfümkínálatát, amellyel párhuzamban a fogyasztói magatartás is erő-teljes változásokon ment keresztül. Dolgozatomban elsőként bemutatom a parfümök történeti fejlődését a vallási célú felhasználástól egészen a luxuscikként való alkalmazásukig; ismertetem az illatszerek fel-építését és összetevőit, majd az iparág fejlődését vizsgálom az ipari forradalmak tükrében. Ezt követően a vásárlási és fogyasztási kategóriák alapfogalmait tisztázom, végül fogyasz-tói magatartás modellek segítségével öt fő kategória mentén mutatom be a célcsoportok szegmentumait és azok jellemző attitűdjeit. Primer kutatásomat online kérdőív segítségével végeztem, mivel az általam vizsgált, vásárlóképes közönség elsősorban online platformokon keresztül érhető el. A kutatás során feltérképeztem a parfümválasztást befolyásoló tényezőket, a trendekkel szembeni nyitott-ságot, a márkahűség mértékét, valamint az illatszerhasználat gyakoriságát és annak tuda-tossági szintjét. Az adatokat demográfiai jellemzők szerint elemeztem, majd a változók kö-zötti összefüggések szignifikanciáját kereszttáblás módszerrel vizsgáltam. A szakirodalmi háttér alapján a várható eredményekkel kapcsolatban hipotéziseket fogalmaztam meg, ame-lyek részben alátámasztották a korábbi feltételezéseket, részben pedig új, meglepő össze-függésekre világítottak rá. Egyértelműen kimutatható a fiatalabb generáció parfümök iránti érdeklődésének nagyobb mértéke, amely egy tudatosabb, magasabb szinten történő illat-szerhasználatot jelent az idősebb nemzedékekhez viszonyítva.
Magyar cím
Illatba zárt identitás – A fogyasztói magatartás vizsgálata a parfümválasztás tekintetében
Angol cím
Identity encapsulated in fragrance – An analysis of consumer behavior in perfume se-lection
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet
Szak
NEM RÉSZLETEZETT
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KMAL-25/11
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Kata Horváth |
Dátum: | 18 Jún 2025 12:28 |
Utolsó módosítás: | 18 Jún 2025 12:28 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/15204 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |