MÖGLICHKEITEN DER ZWEITSPRACHVERMITTLUNG IN UNGARN UND ÖSTERREICH: VERGLEICH DER METHODEN DER ZWEITSPRACHVERMITTLUNG

Pozsgai, Zsanett (2025) MÖGLICHKEITEN DER ZWEITSPRACHVERMITTLUNG IN UNGARN UND ÖSTERREICH: VERGLEICH DER METHODEN DER ZWEITSPRACHVERMITTLUNG. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Pozsgai Zsanett - Szakdolgozat.pdf] PDF
Pozsgai Zsanett - Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

The central topic of my thesis is the examination of the methods used to acquire the German language and the institutional conditions supporting this process in two German nationality kindergartens in Hungary, located in Szombathely and Győr. I extended my research to the town of Oberwart in Burgenland, Austria, where I analyzed the possibilities of acquiring the Hungarian language in light of the presence of the Hungarian minority. My aim was to explore the differences between the two countries regarding the demand for and practices of German and Hungarian language education, and to gain insights that can be utilized in my future professional work. The target group of my study consisted of children of preschool age (2–6 years). During the research, I conducted observations during kindergarten activities and afternoon language programs, carried out a questionnaire survey among parents, and conducted interviews with the institutions’ leaders and educators. My hypotheses were partially confirmed: in Hungary, the feedback from parents and institutional leaders supported my assumptions. In Austria, however, I encountered data collection difficulties due to personal data protection regulations, which limited the extent to which my claims could be verified there. The thesis highlights that economic factors significantly influence the demand for language learning, and that institutional support and methodological approaches play a crucial role in the success of language acquisition.

Magyar cím

A kétnyelvűség közvetítésének lehetőségei Magyarországon és Ausztriában : A kétnyelvűség oktatási módszereinek összehasonlítása

Angol cím

POSSIBILITIES OF SECOND LANGUAGE ACQUISITION IN HUNGARY AND AUSTRIA: COMPARISON OF SECOND LANGUAGE TEACHING METHODS

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Német nemzetiségi óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Babai, Zsófia
nyelvtanár, Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Helyi kari azonosító

SYNOP0

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Zsanett Pozsgai
Dátum: 18 Júl 2025 06:12
Utolsó módosítás: 18 Júl 2025 06:12
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/15079

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet