Szekeres-Sütő, Evelin (2025) A gyermekek erkölcsi fejlődésének összehasonlító elemzése mesebefejezést ábrázoló rajzok tükrében. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Szekeres-Sütő Evelin_ELQ8A0_Neveléstudomány MA_2025.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (21MB) |
Absztrakt (kivonat)
Az empirikus kutatás célja az volt, hogy feltárja, hogy a 6 és 9 éves gyermekek hogyan értelmezik egy mese erkölcsi tartalmát és ez hogyan tükröződik a mese befejezését ábrázoló rajzaikban. A vizsgálat középpontjában a gyermekek erkölcsi fejlődése állt, különös tekintettel az életkori és nemi különbségekre. A meserajz elemzés módszerével dolgoztam, a minta 6 éves óvodásokból és 9 éves kisiskolásokból állt. A gyerekek Boldizsár Ildikó Az elveszett madártoll című meséjét hallgatták meg, majd megrajzolták annak befejezését. Azt feltételeztem, hogy a gyermekek konfliktusmegoldási módjai életkor és nem szerint eltérnek, az idősebbek gyakrabban jelenítenek meg békés vagy kompromisszumos megoldásokat, míg a lányok inkább együttműködő, a fiúk pedig versengő befejezéseket alkotnak. Az eredmények szerint a fiatalabbaknál még heteronóm, míg az idősebbeknél az autonóm erkölcsi gondolkodás kezdete figyelhető meg. A rajzokban életkor és nem szerint eltérő konkfliktusmegoldási módok jelentek meg és univerzálisan értelmezhető erkölcsi tartalmak is kirajzolódtak. A kutatás igazolta, hogy a meserajz hatékony eszköz lehet a gyermekek erkölcsi fejlődésének vizsgálatában és pedagógiai támogatásában.
Magyar cím
A gyermekek erkölcsi fejlődésének összehasonlító elemzése mesebefejezést ábrázoló rajzok tükrében
Angol cím
Comparative analysis of children's moral development through illustrations of story endings
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Evelin Szekeres-Sütő |
Dátum: | 23 Jún 2025 11:37 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2025 11:37 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/15028 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |