Az általános iskola hátránykompenzációs szerepe, hatása

Szemenyei, Judit (2025) Az általános iskola hátránykompenzációs szerepe, hatása. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szemenyei Judit_Az általános iskola hátránykompenzációs szerepe, hatása _szakdolgozat.pdf] PDF
Szemenyei Judit_Az általános iskola hátránykompenzációs szerepe, hatása _szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom megírásakor célom a magyarországi közoktatási rendszer hátránykompenzációs stratégiájának, annak sikerességének vagy éppen nehézségeinek feltérképezése volt. Vajon mindenki megkapja a számára legideálisabb felzárkóztató programokat? A szülői attitűd mennyiben befolyásolja a pedagógusok mindennapi munkáját? Milyen mértékben predesztinálja a származás, az anyagi helyzet a jövőbeli előrehaladási lehetőségeket? Szakirodalmak, kutatások és statisztikai adatok alapján vizsgáltam a hátrányos helyzetű tanulók általános iskolai helyzetét. Részletesen bemutatom a hátrányos helyzet esetleges okait és következményeit, a különböző hátránykompenzációs stratégiákat, valamint a legutóbbi statisztikai adatokat a magyarországi hátrányos helyzetű gyerekekkel kapcsolatban. A dolgozat nem primer empirikus kutatásra, hanem egy TÁMOP 3.1.1. keretében készült elemzésre épül. Egyértelmű, hogy a hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó pedagógusok terhei sokrétűek, az intézmények anyagi forrásai szűkösek, a rendszernek pedig magasabb számú, szakképzett gyógypedagógusra lenne szüksége. Kutatásom során továbbá arra a következtetésre jutottam, hogy a folyamatos tanulás és alkalmazkodás képességének kialakítására kellene fordítani a meglévő erőforrásokat. Mindeközben a különböző társadalmi hátterű gyermekek egymástól való elszigetelődését és a szegregációt meg kell előzni annak érdekében, hogy ne konzerváljuk és mélyítsük a már meglévő különbségeket.

Magyar cím

Az általános iskola hátránykompenzációs szerepe, hatása

Angol cím

The disadvantage-compensating effect of primary school

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Vida, Dr Gergő
Tudományos Főmunkatárs

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Judit Szemenyei
Dátum: 23 Jún 2025 11:41
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 11:41
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/15014

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet