Zeneterápiás módszerek a gyógypedagógiában

Hatházi, Tímea (2025) Zeneterápiás módszerek a gyógypedagógiában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_hathazitimea_k2v3zv.pdf] PDF
szakdolgozat_hathazitimea_k2v3zv.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (639kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom a zeneterápia alkalmazását és hatékonyságát, valamint módszereit vizsgálja a gyógypedagógiában, főleg a gyógypedagógusok munkájára és a zenei fejlesztés lehetőségeire koncentrálva. A zene az emberi kultúra szerves része, amely már az ősidők óta fontos szerepet tölt be a testi, lelki jólét elősegítésében, nem csak művészeti értelemben. Mint ilyen, különösen alkalmas arra, hogy a gyógypedagógia területén cél és eszköz legyen, miközben segítünk és fejlesztünk. A zeneterápia célja, hogy a zenei elemek (hang, ritmus, dallam, harmónia) segítségével támogassa a kommunikációt, tanulást, érzelmi és kognitív fejlődést, valamint a rehabilitációt. Szakirodalmi áttekintésem tisztázza a zene, a zeneterápia és a transzfer fogalmát, bemutatja a zene és az agy kapcsolatát, valamint részletesen elemzi a zene hatását különböző képességekre, mint például a figyelem, emlékezet, kreativitás, beszédfeldolgozás, olvasás, írás, matematikai és gondolkodási funkciók, érzelmek és társas kapcsolatok. A szakdolgozat kitér történeti szempontokra, hangsúlyozza, hogy a zeneterápia jól alkalmazható a gyógypedagógiai rehabilitációban, ahol a zenei fejlesztés segítheti a speciális nevelési igényű gyermekek képességeinek kibontakoztatását. Empirikus kutatást végeztem, amelyben a Komárom-Esztergom Vármegyében tevékenykedő gyógypedagógusok zenei fejlesztési módszereit és azok gyakoriságát, hatékonyságát vizsgáltam három hipotézis segítségével, a megkérdezettek szakmai tapasztalatát, zenei előképzettségét és képzési hajlandóságuknak összefüggéseit alapul véve. Az eredmények alapján a zene és zeneterápia jelentős szerepet játszik a gyógypedagógiai munkában, ugyanakkor a módszerek alkalmazásának elterjedtsége és hatékonysága változó. Mivel a zeneterápiás módszerek szélesebb körű integrálása hozzájárulhat a speciális szükségletű tanulók fejlődéséhez és életminőségének javításához, szükséges erre a területre kiemelt figyelmet fordítani.

Magyar cím

Zeneterápiás módszerek a gyógypedagógiában

Angol cím

Music Therapy Methods in Medical Education

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Művészeti és Sporttudományi Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Acsainé Dávid, Ágnes
címzetes egyetemi docens, oktató

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Tímea Hatházi
Dátum: 15 Júl 2025 05:51
Utolsó módosítás: 15 Júl 2025 05:51
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14881

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet