Hatházi, Tímea (2025) Zeneterápiás módszerek a gyógypedagógiában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
szakdolgozat_hathazitimea_k2v3zv.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (639kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom a zeneterápia alkalmazását és hatékonyságát, valamint módszereit vizsgálja a gyógypedagógiában, főleg a gyógypedagógusok munkájára és a zenei fejlesztés lehetőségeire koncentrálva. A zene az emberi kultúra szerves része, amely már az ősidők óta fontos szerepet tölt be a testi, lelki jólét elősegítésében, nem csak művészeti értelemben. Mint ilyen, különösen alkalmas arra, hogy a gyógypedagógia területén cél és eszköz legyen, miközben segítünk és fejlesztünk. A zeneterápia célja, hogy a zenei elemek (hang, ritmus, dallam, harmónia) segítségével támogassa a kommunikációt, tanulást, érzelmi és kognitív fejlődést, valamint a rehabilitációt. Szakirodalmi áttekintésem tisztázza a zene, a zeneterápia és a transzfer fogalmát, bemutatja a zene és az agy kapcsolatát, valamint részletesen elemzi a zene hatását különböző képességekre, mint például a figyelem, emlékezet, kreativitás, beszédfeldolgozás, olvasás, írás, matematikai és gondolkodási funkciók, érzelmek és társas kapcsolatok. A szakdolgozat kitér történeti szempontokra, hangsúlyozza, hogy a zeneterápia jól alkalmazható a gyógypedagógiai rehabilitációban, ahol a zenei fejlesztés segítheti a speciális nevelési igényű gyermekek képességeinek kibontakoztatását. Empirikus kutatást végeztem, amelyben a Komárom-Esztergom Vármegyében tevékenykedő gyógypedagógusok zenei fejlesztési módszereit és azok gyakoriságát, hatékonyságát vizsgáltam három hipotézis segítségével, a megkérdezettek szakmai tapasztalatát, zenei előképzettségét és képzési hajlandóságuknak összefüggéseit alapul véve. Az eredmények alapján a zene és zeneterápia jelentős szerepet játszik a gyógypedagógiai munkában, ugyanakkor a módszerek alkalmazásának elterjedtsége és hatékonysága változó. Mivel a zeneterápiás módszerek szélesebb körű integrálása hozzájárulhat a speciális szükségletű tanulók fejlődéséhez és életminőségének javításához, szükséges erre a területre kiemelt figyelmet fordítani.
Magyar cím
Zeneterápiás módszerek a gyógypedagógiában
Angol cím
Music Therapy Methods in Medical Education
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Művészeti és Sporttudományi Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Tímea Hatházi |
Dátum: | 15 Júl 2025 05:51 |
Utolsó módosítás: | 15 Júl 2025 05:51 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14881 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |