Török, Melinda (2025) ADHD diagnózisú tanulók integrációja. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Török Melinda_ADHD diagnózisú tanulók integrációja_szakdolgozat.pdf..pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (7MB) |
Absztrakt (kivonat)
Témaválasztásomat döntő mértékben a köznevelésben az ADHD diagnózisú gyermekek számának évre-évre történő emelkedése indukálta. A téma szakirodalmi elemzésekor kitértem a fogalommeghatározás különbözőségeire, a magtünetek jellemzőire, a kiváltó okokra, prevalenciájára és a prognózisára. Vázoltam a diagnosztizálási folyamatot, amelynél fontos, hogy meghatározásához nincs egységes biomarker, és nincs olyan kérdőív vagy vizsgálati módszer, amely kizárólagosan alátámasztaná ezt az idegfejlődési zavart. Az érintett tanulók SNI szükséglettel vesznek részt iskolai tanulmányaikban. A téma mélyreható vizsgálata és gyakorlatorientált megközelítése érdekében egy ADHD diagnózisú tanítványom 3 éve tartó iskolai integrációs folyamatát kutattam és elemeztem. Ehhez a gyermek iskolai dokumentációit, a sérülésspecifikus pedagógiai módszerek (4 féle) elméletét és gyakorlati kivitelezését, valamint 5 személlyel (szülő és pedagógusok) készített interjúkat használtam fel. Összegzésemben kitértem a témámhoz kapcsolódó szakirodalmi tanulmányokra, amelyek szintén megerősítik az érintett tanulók iskolai integrációjának nehézségét. A gyógypedagógus szakemberek szűk bázisú és a többségi pedagógusok sérülésspecifikus ismereteinek hiánya miatt javaslatokat tettem a jövőre vonatkozóan a felsőoktatási képzés kiszélesítésére., illetve a szakmai továbbképzések számának növelésére. Szakdolgozati hipotézisem alátámasztást nyert az esettanulmány alapján: az iskolai oktatásban megvalósuló gyógypedagógiai fejlesztés során az ADHD-specifikus pedagógiai terápiák, módszerek eredményesen alkalmazhatók, segítségükkel az érintett tanulók sikeresen integrálódhatnak a köznevelési intézményekbe, az együttnevelés formájában.
Magyar cím
ADHD diagnózisú tanulók integrációja
Angol cím
Integration of pupils diagnosed with ADHD
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Melinda Török |
Dátum: | 23 Jún 2025 11:41 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2025 11:41 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14850 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |