ADHD diagnózisú tanulók integrációja

Török, Melinda (2025) ADHD diagnózisú tanulók integrációja. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Török Melinda_ADHD diagnózisú tanulók integrációja_szakdolgozat.pdf..pdf] PDF
Török Melinda_ADHD diagnózisú tanulók integrációja_szakdolgozat.pdf..pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (7MB)

Absztrakt (kivonat)

Témaválasztásomat döntő mértékben a köznevelésben az ADHD diagnózisú gyermekek számának évre-évre történő emelkedése indukálta. A téma szakirodalmi elemzésekor kitértem a fogalommeghatározás különbözőségeire, a magtünetek jellemzőire, a kiváltó okokra, prevalenciájára és a prognózisára. Vázoltam a diagnosztizálási folyamatot, amelynél fontos, hogy meghatározásához nincs egységes biomarker, és nincs olyan kérdőív vagy vizsgálati módszer, amely kizárólagosan alátámasztaná ezt az idegfejlődési zavart. Az érintett tanulók SNI szükséglettel vesznek részt iskolai tanulmányaikban. A téma mélyreható vizsgálata és gyakorlatorientált megközelítése érdekében egy ADHD diagnózisú tanítványom 3 éve tartó iskolai integrációs folyamatát kutattam és elemeztem. Ehhez a gyermek iskolai dokumentációit, a sérülésspecifikus pedagógiai módszerek (4 féle) elméletét és gyakorlati kivitelezését, valamint 5 személlyel (szülő és pedagógusok) készített interjúkat használtam fel. Összegzésemben kitértem a témámhoz kapcsolódó szakirodalmi tanulmányokra, amelyek szintén megerősítik az érintett tanulók iskolai integrációjának nehézségét. A gyógypedagógus szakemberek szűk bázisú és a többségi pedagógusok sérülésspecifikus ismereteinek hiánya miatt javaslatokat tettem a jövőre vonatkozóan a felsőoktatási képzés kiszélesítésére., illetve a szakmai továbbképzések számának növelésére. Szakdolgozati hipotézisem alátámasztást nyert az esettanulmány alapján: az iskolai oktatásban megvalósuló gyógypedagógiai fejlesztés során az ADHD-specifikus pedagógiai terápiák, módszerek eredményesen alkalmazhatók, segítségükkel az érintett tanulók sikeresen integrálódhatnak a köznevelési intézményekbe, az együttnevelés formájában.

Magyar cím

ADHD diagnózisú tanulók integrációja

Angol cím

Integration of pupils diagnosed with ADHD

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Vida, Dr. Gergő
tudományos főmunkatárs

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Melinda Török
Dátum: 23 Jún 2025 11:41
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 11:41
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14850

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet