Az anyanyelv elsajátításának folyamata és az olvasóvá nevelés a digitalizáció tükrében

Dergez, Blanka (2025) Az anyanyelv elsajátításának folyamata és az olvasóvá nevelés a digitalizáció tükrében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Dergez Blanka-Az anyanyelv elsajátításának folyamata és az olvasóvá nevelés a digitalizáció tükrében- szakdolgozat.pdf] PDF
Dergez Blanka-Az anyanyelv elsajátításának folyamata és az olvasóvá nevelés a digitalizáció tükrében- szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom az olvasóvá nevelés összetett, több tényezőn alapuló folyamatát vizsgálja. Különös tekintettel a beszédfejlődés, a nyelvi környezet és a digitális hatások szerepére. Az anyanyelv elsajátítása és a beszédkészség fejlődése elengedhetetlen alapjai az olvasás és szövegértés kompetenciájának kialakulásához. A megfelelő szintű beszédészlelési és beszédmegértési képességek hiánya már a korai életszakaszban hátráltathatja a gyermek tanulási folyamatát. A családi környezet, különösen az ingergazdag kommunikáció és a rendszeres mesehallgatás, meghatározó szerepet játszik a szókincs bővülésében és a nyelvi kifejezőkészség fejlődésében. A dolgozat felhívja a figyelmet a modern digitális eszközök korai és gyakori használatának negatív hatásaira is, amelyek hozzájárulhatnak a figyelemzavarok, nyelvi késések és az olvasási zavarok (pl. diszlexia) gyakoribbá válásához. Hangsúlyos az olvasás mechanizmusának és értő olvasás képességének tudatos fejlesztése, melynek egyik leghatékonyabb módja a mesehallgatás és a közös olvasási élmények biztosítása a gyermekek számára. A kutatásomban a szülők és gyermekek olvasási szokásait vizsgáltam a digitális szokások tükrében. Foglalkoztam azzal, hogy a szülők által követett mindennapi gyakorlatok (pl. olvasnak-e gyermeküknek), és bevett szokások miként jelennek meg a gyermekek szokásaiban (pl. ők olvasnak-e). A kutatás során olyan kérdések is szerepeltek, amelyek a digitális eszközök használatára vonatkoztak, így képet kaphattunk arról, hogy ezek milyen mértékben vannak jelen már az általános iskolás korosztály mindennapjaiban.

Magyar cím

Az anyanyelv elsajátításának folyamata és az olvasóvá nevelés a digitalizáció tükrében

Angol cím

The Progress of First Language Acquisition and the Development of Reading Habits in the Context of Digitalization

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mendéné Lajtai, Krisztina
mesteroktató

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Blanka Dergez
Dátum: 23 Jún 2025 12:18
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 12:18
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14754

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet