A sajátos nevelési igényű gyermekek integrált óvodai nevelése az óvodapedagógusok attitüdjének tükrében

Erős-Bojtos, Rita (2025) A sajátos nevelési igényű gyermekek integrált óvodai nevelése az óvodapedagógusok attitüdjének tükrében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Erős-Bojtos Rita - A sajátos nevelési igényű gyermekek integrált óvodai nevelése az óvodapedagógusok attitüdjének tükrében - szakdolgozat.pdf] PDF
Erős-Bojtos Rita - A sajátos nevelési igényű gyermekek integrált óvodai nevelése az óvodapedagógusok attitüdjének tükrében - szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat célja az óvodapedagógusok attitűdjeinek és tapasztalatainak feltérképezése a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek integrált nevelésével kapcsolatban. A dolgozat áttekinti az integráció fogalmát, jogi és pedagógiai hátterét, valamint a hazai gyakorlat kihívásait. A kutatás kvantitatív módszerrel, kérdőíves adatgyűjtéssel valósult meg, melyben 100 óvodapedagógus vett részt. A válaszadók többsége nyitott az integrációra, ugyanakkor hiányosnak tartja módszertani felkészültségét. A sikeres együttnevelés feltételeként leggyakrabban a pedagógus elfogadó attitűdjét, a szakmai támogatást és a megfelelő intézményi környezetet jelölték meg. A válaszok alapján igény mutatkozik gyakorlatorientált továbbképzésekre és a gyógypedagógusok aktív jelenlétére. A kutatás megerősíti, hogy az integráció nem csupán nevelési, hanem rendszerszintű kihívás is. Az eredmények hozzájárulhatnak az inkluzív nevelés fejlesztéséhez és a pedagógus továbbképzések célzottabb tervezéséhez. A dolgozat végkövetkeztetése szerint az inkluzív nevelés megvalósítása komplex szakmai és intézményi együttműködést igényel.

Magyar cím

A sajátos nevelési igényű gyermekek integrált óvodai nevelése az óvodapedagógusok attitüdjének tükrében

Angol cím

Attitudes and Experiences of Kindergarten Teachers Regarding the Integration of Children with Special Educational Needs

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mendéné Lajtai, Krisztina
mesteroktató, SoE-BPK

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Rita Erős-Bojtos
Dátum: 23 Jún 2025 12:18
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 12:18
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14749

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet