Uniós kutatóintézet teljesítményértékelési rendszerének összehasonlító bemutatása

Hajdúné Reinhoffer, Rita (2025) Uniós kutatóintézet teljesítményértékelési rendszerének összehasonlító bemutatása. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Diplomamunka_Hajdúné_Reinhoffer_Rita NJYD2L_melléklettel.pdf] PDF
Diplomamunka_Hajdúné_Reinhoffer_Rita NJYD2L_melléklettel.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg. Embargo lejáratának dátuma: 2040

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Performance evaluation systems have become indispensable elements of corporate and institutional culture, facilitating both personal and team development and supporting the effective achievement of organizational goals. Despite their recognized importance, issues with objectivity still persist. This thesis aims to present a unique system in which the objectivity of performance evaluation is beyond question. The field of scientific research operates within a highly structured measurement framework based on clearly defined criteria. Researchers are held in high regard, and their performance is assessed through quantifiable indicators such as scientific publications, citations, grants awarded, prizes, and patents—all of which allow for measurable and comparable outcomes. Nevertheless, even the most accomplished researchers benefit from continuous feedback that fosters self-reflection and professional growth. Given that a research group leader may be the sole expert in their specific field within their institute, or even nationwide, the question arises: who is qualified to objectively evaluate their performance? This thesis examines current practices at Hungarian universities and research institutes. It provides a detailed analysis of the Meta Evaluation system developed by the European Molecular Biology Laboratory (EMBL) in Heidelberg, and its adaptation by the Hungarian Centre of Molecular Medicine (HCEMM). I describe the implementation steps of this system, highlight its benefits, and compare it to evaluation systems used in universities. My analysis is based on academic literature listed in the references, professional materials from EMBL and HCEMM, and documents I have created myself. In addition, I conducted interviews with research group leaders at Semmelweis University, the University of Szeged, and the Szeged Biological Research Centre.

Magyar cím

Uniós kutatóintézet teljesítményértékelési rendszerének összehasonlító bemutatása

Angol cím

Comparative Analysis of the Performance Evaluation Framework of an EU Research Institute

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Emberi erőforrás tanácsadó (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mundy, Péter
egyetemi docens

Helyi kari azonosító

NJYD2L

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Rita Hajdúné Reinhoffer
Dátum: 23 Jún 2025 13:01
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 13:01
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14736

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet