A mese hatásai és a sajátos nevelési igényű gyermekek olvasásmotivációja alsó tagozaton

Virág, Noémi Anna (2025) A mese hatásai és a sajátos nevelési igényű gyermekek olvasásmotivációja alsó tagozaton. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Virág Noémi Anna - A mese hatásai és a sajátos nevelési igényű gyermekek olvasásmotivációja alsó tagozaton - szakdolgozat.pdf] PDF
Virág Noémi Anna - A mese hatásai és a sajátos nevelési igényű gyermekek olvasásmotivációja alsó tagozaton - szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Az általános iskola első évében történik az olvasástechnika elsajátítása, ami később a gyermek egész életét befolyásolja. Az olvasástanulás során fontos szempont az olvasóvá nevelés és az olvasásmotiváció kialakítása, amely a mesék által már kisgyermekkorban elkezdődik. A mesék tökéletesen illeszkednek a gyermekek kognitív és érzelmi sajátosságaihoz, szimbolikuson foglalkozik olyan problémákkal, amelyek a különböző életkorokban jelen vannak a gyermek életében (pl.: a szülőktől való leválás, testvérféltékenység, félelmek). A mesehallgatás szoros érzelmi kapcsolatot alakít ki a gyermek és a mesélő között, fejleszti a kreativitást, a képzelőerőt és a gondolkodást. Kutatások bizonyítják, hogy nagyobb eséllyel válnak olvasóvá azok a gyerekek, akik sok mesét hallgattak kiskorukban. Az olvasásmotiváció megléte különösen fontos a sajátos nevelési igényű tanulóknál, mivel számukra az olvasástanulás sokszor nehezített és emiatt többkudarcélmény és szorongás érheti őket. Szakdolgozatomban a mese gyermekfejlődésre gyakorolt pszichológiai hatásai mellett a sajátos nevelési igényű gyermekek olvasásmotivációjának kérdéskörével foglalkozom alsó tagozaton. A mese hatásaival hazai és nemzetközi szinten számos szakirodalom foglalkozik, ezért a dolgozat elméleti részében ezen irodalmi források segítségével mutatom be, hogyan járul hozzá a mese a gyermekek kognitív és érzelmi-szociális fejlődéséhez, valamint az olvasóvá válás folyamatához. Magyarországon kevés kutatás foglalkozik a sajátos nevelési igényű gyermekek olvasásmotivációjával, így elsődleges célom volt, hogy egy általános képet kaphassak az alsó tagozatos tanulók olvasással való kapcsolatáról. Ehhez készítettem egy szülői és pedagógusi kérdőívet, amelyben az olvasási motiváció mellett a szülők és pedagógusok bizonyos attitűdjeit is értékeltem. A kérdőív eredményei alapján elmondható, hogy a szülők és pedagógusok szerint az érintett gyermekek nagyobb része kevésbé vagy egyáltalán nem szeret olvasni. Ennek elsődleges okaként mindkét csoport a gyengébb képességek miatti kudarcélményeket és szorongást említette. Második tényezőként a pedagógusok a családi-szociális hatásokat, míg a szülők az iskolai környezet hatását jelölték meg. A dolgozat általános képet nyújt a sajátos nevelési igényű gyermekek olvasásmotivációjáról alsó tagozaton, amely lehetőséget biztosít további, mélyrehatóbb és specifikusabb kutatások elvégzésére a téma további vizsgálatához.

Magyar cím

A mese hatásai és a sajátos nevelési igényű gyermekek olvasásmotivációja alsó tagozaton

Angol cím

The Effects of Fairy Tales and the Reading Motivation of Students with Special Educational Needs in Primary School

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bolla, Balázsné
mestertanár

Helyi kari azonosító

SOE-BPK

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Noémi Anna Virág
Dátum: 19 Jún 2025 07:29
Utolsó módosítás: 19 Jún 2025 07:29
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14650

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet