A posztmodern kor aspektusainak, valamint gyermekkép- változásának bemutatása az animációs sorozatokon keresztül

Schaul, Katalin (2025) A posztmodern kor aspektusainak, valamint gyermekkép- változásának bemutatása az animációs sorozatokon keresztül. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Schaul Katalin- A posztmodern kor aspektusainak, valamint gyermekkép- változásának bemutatása az animációs sorozatokon keresztül diplomamunka.pdf] PDF
Schaul Katalin- A posztmodern kor aspektusainak, valamint gyermekkép- változásának bemutatása az animációs sorozatokon keresztül diplomamunka.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (5MB)

Absztrakt (kivonat)

A gyermekkor története, a gyermekekről alkotott kép az évtizedek alatt gyökeres változáson ment keresztül. Az időbeliséget követve a gyermekkortörténet bölcsőjéhez köthető, Philippe Ariès (1960) téziseit kelll megemlítenünk, melynek középpontjában a középkori ember mentalitásának vizsgálata áll. Vele szemben, Lloyd De Mause (1974) inkább a pszichoanalítika oldaláról közeleíti meg a gyermekkor kérdéskörét. Mindkettőjük más-más szemszögből vizsgálata a korok gyermekképét. A történelmi változás azonban a posztmodern kor megjelenésével, valamint térhódításával egyre jobban erősödött, ugyanis a kor hatásai az élet minden területén megjelentek. Erre Frederich Jameson (1998) és Mark Fisher (2009) mutat rá. A globalizáció, a felgyorsult világ, a rohanó életmód, valamint a konzumáló ember megjelenése Pukánszky (2000), fogyasztói társadalom, melyben élünk, nem csak ránk, felnőttekre, hanem gyermekeinkre is nagy hatást gyakorolt. A gyermekeknek szóló médiatartalmakban, animációs sorozatokban is felismerhetjük már a posztmodern kor ismertetőjegyeit. Itt a kor változásainak pozitív, valamint negatív hatásait is meg kell említenünk. Jelen írásom kontextusba helyezi a gyermekekről alkotott kép változását, valamint a posztmodern kor jellemző aspektusainak megjelenését az animációs sorozatok elemzésével. A kutatás fő célja az volt, hogy mélyebb betekintést nyerjünk az animációs sorozatokba, hogy a kor jegyeit közelebbről megismerjük. A vizsgálatot kérdőíves és médiatartalom elemzés módszerével folytattam, melyben megállapítást nyert, hogy a posztmodern kor jellemzői a gyermekeknek szóló animációs sorozatokban erősen jelen vannak. Ezek pedig nyomást gyakorolnak a róluk alkotott kép változására is.

Magyar cím

A posztmodern kor aspektusainak, valamint gyermekkép- változásának bemutatása az animációs sorozatokon keresztül

Angol cím

Presenting the aspects of the postmodern era and the changes in the concept of childhood through animated series

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Neveléstudomány (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Németh, Dr. Dóra Katalin
Adjunktus, Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Katalin Schaul
Dátum: 23 Jún 2025 12:24
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 12:24
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14553

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet