Magai, Henriett (2025) Utógondozói modellek szerepe és fontossága a múltban és a jelenben. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
SZAKDOLGOZAT-Magai Henriett-XRNL3J - pdf..pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Absztrakt Kulcsszavak: utógondozás, integráció, fiatal felnőttek, lakásotthon Szakdolgozatomban az utógondozói modellek szerepét és fontosságát azért tartottam fontosnak megvizsgálni a múltban és a jelenben, hogy milyen módon készítették és készítik fel a fiatal felnőtteket a gyermekvédelmi rendszeren belül az önálló életre. Másrészt pedig, hogy milyen nehézségek árán tudnak beilleszkedni a társadalomba, különösen akkor, ha tanulásban akadályozottak. Célom, hogy a szakdolgozatomon keresztül rávilágítsak a pozitív eredményekre, valamint az esetleges hiányosságokra is, mert csak így kapunk reális képet arról, hogy a kezdeti elképzelések és törekvések, illetve a mostani ellátó rendszer - azon belül is annak kimeneti része az utógondozás - mennyire hangsúlyos a szakmára nézve. Ezt a problémakört megvilágítva, empirikus képet adjon a gyermekvédelmi szakellátásból kikerülő fiatalok életkilátásairól. A kvalitatív kutatásomban két féle módszert alkalmaztam. Az elsőben négy intézmény vezetőivel strukturált mélyinterjút készítettem. A négy intézmény: az akkori tatai Általános Iskola és Diákotthon, a „Kéz a kézben” Alapítvány HÁZ-program projekt vezetője, a jelenlegi Gyermekvédelmi Központ és Általános Iskola, Komárom-Esztergom Vármegye Fénysugár Különleges Gyermekotthon Tata, intézmény vezetője, Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató 3. számú Területi Igazgatósága területi igazgatója és a Gyermekvédelmi Központ és Általános Iskola Komárom-Esztergom Vármegye Komáromi Szervezti Egység vezetője. Ügyelnem kellett arra, hogy a kérdéses témák kérdései és az információk nagyjából azonos módon hangozzanak el. Ez egy egyéni interjú, mely kvalitatív, primer adatgyűjtési módszer. Előre meghatározott szempontsort követve, többé-kevésbé irányított beszélgetést folytattam a válaszadóval. A második módszeremben egy fiatal felnőttel narratív (élettörténeti) interjút készítettem. Ehhez a kutatásom alapgondolata, hogy olyan interjút készítsek, melyben az életrajzi elbeszélő maga strukturálhatja élettörténetének elbeszélését, ilyen módon a keletkező szöveg egyszerre hordozza a felidézett múlt emlékeit és a jelen perspektíváját is. Szakdolgozatomban négy kutatási kérdést és négy hipotézist állítottam fel, melyek közül mind a négy beigazolódott. A jelenlegi struktúrában töltött idő alatt a rendszer nem készíti elő megfelelően visszatérésüket családjukba, a családokat az ő visszafogadásukra a későbbi társadalmi beilleszkedésre. Kutatásom során megismerhettem az állami lakásotthonokat, valamint az egyházi fenntartású családi házas elhelyezési formát is. Mindkét modell hivatott betölteni a lakásotthoni önálló életre nevelés és valós élet közötti átmenetet, mintegy hidat képezve az intézményes élet és az önálló élet között. Fontos lenne minél nagyobb hangsúlyt fektetni arra, hogy ezekben a mikroközösségekben, csoportokban töltött hónapok, évek alatt a fiatal felnőttek tovább érhetnének és kisebb kockázattal próbálgathatják szárnyaikat az önálló életvezetés terén, hiszen a pedagógiai segítség és iránymutatás továbbra is a rendelkezésükre állna. Véleményem szerint azonban hiányzik a valós és ténylegesen konkrét önálló életre nevelés. Ez, sajnos nem valósul meg kellő hatékonysággal és ez sok esetben gátolja az elvárt integrációt. Valamint szükség lenne egy az önálló életet előkészítő, megalapozó, átvezető „félutas” megoldásra, modellre. Ezek miatt a mostani rendszer - sok esetben - diszfunkcionálisan működik.
Magyar cím
Utógondozói modellek szerepe és fontossága a múltban és a jelenben
Angol cím
The role and importance of aftercare models in the past and present
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Henriett Magai |
Dátum: | 23 Jún 2025 11:38 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2025 11:38 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14542 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |