Koragyermekkori digitális eszközhasználati szokások és hatásuk a gyermekek kognitív fejlődésére

Tomasics, Edit (2025) Koragyermekkori digitális eszközhasználati szokások és hatásuk a gyermekek kognitív fejlődésére. Egyéb, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Tomasics_Edit_szakdologzat_2025..pdf] PDF
Tomasics_Edit_szakdologzat_2025..pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (25MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája kiemelten fontos és időszerű napjainkban: gyakori jelenség, hogy a kisgyermekek már korai életszakaszaikban megismerkednek a digitális világ különböző eszközeivel, melyek a mindennapi életük részé válnak. Ennek következtében kevesebb idejük és kedvük marad a fejlődésüket leginkább szolgáló hagyományos játéktevékenységekre és mozgásos élményekre. Az elméleti háttér feldolgozása során többek között arra törekedtem, hogy bemutassam, milyen digitális eszközhasználati szokások jellemzik ezt a korosztályt; kora gyermekkorban milyen pozitív hatásai és lehetséges veszélyei vannak a digitális eszközhasználatnak; hogyan lehet megtalálni az egyensúlyt az online és a virtuális világ között, valamint a gyakori képernyőhasználat milyen hatással lehet a gyermekek kognitív képességeire. Kutatásomban a hat év alatti gyermekek digitális eszközhasználati szokásaira fókuszáltam, valamint szülői attitűdök és tapasztalatok, továbbá óvodapedagógus megfigyelései alapján a „kütyüzés” gyermekek kognitív fejlődésére gyakorolt hatásait vizsgáltam. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a kérdőívre válaszoló szülők gyermekeinek többsége rendszeres digitális eszközhasználó, nagy részük más tevékenységek végzése közben is képernyő előtt ül. Aggodalomra adnak okot az óvodapedagógus szakmai tapasztalati: a kognitív képességek minden területén negatív irányú változások figyelhetők meg, melyek később a tanulmányi képességeket nagymértékben befolyásolhatják.

Magyar cím

Koragyermekkori digitális eszközhasználati szokások és hatásuk a gyermekek kognitív fejlődésére

Angol cím

Early childhood digital device usage patterns and their effects on children's cognitive development

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Fejlesztőpedagógia (PSZV)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mendéné Lajtai, Krisztina
mesteroktató

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Edit Tomasics
Dátum: 23 Jún 2025 12:12
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 12:12
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14532

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet