A művészetekre nevelés és a személyiségfejlesztés lehetőségei az óvodai zenei nevelésben

Füziné Káldi, Piroska (2025) A művészetekre nevelés és a személyiségfejlesztés lehetőségei az óvodai zenei nevelésben. Egyéb, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_végleges_20250402.pdf] PDF
Szakdolgozat_végleges_20250402.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

Absztrakt A szakdolgozat célja annak feltárása, hogy a művészetekre nevelés, különösen a zenei nevelés, milyen módon járulhat hozzá az óvodás korú gyermekek személyiségfejlődéséhez, különös tekintettel az egyéni bánásmódot igénylő gyermekekre. A dolgozat fókuszában az óvodai zenei nevelés áll, mint komplex, érzelmi, értelmi és szociális kompetenciákat fejlesztő pedagógiai eszköz. A kutatás során a szakirodalom feldolgozása mellett a saját kutatásomra építettem. Óvodai vegyes csoportomban végeztem a megfigyeléseimet, különös tekintettel az autizmus spektrumzavarral élő, SNI, BTMN, ADHD-s, s a szelektív mutizmussal élő gyerekekre, akik számára a zenei nevelés különösen támogató, fejlesztő hatással bírhat. Negyed év alatt szerzett benyomásokat, eredményeket, változásokat rögzítettem, elemeztem. Az eredmények azt mutatják, hogy a rendszeres, tudatosan tervezett, élményközpontú zenei tevékenységek- mint az éneklés, dalos játékok, improvizáció, ritmusjátékok, hangszerek használata, mozgással kísért dalok, klasszikus zenére végzett szabad mozgások és alkotások- jelentős szerepet játszanak a gyermek kreativitásának, kifejezőkészségének, figyelmének és együttműködésének fejlődésében. A zene biztonságot nyújtó, önkifejezést támogató közegként, differenciált módon alkalmazva, különösen támogatja az egyéni bánásmódú gyermekeket. Erősíti önbizalmukat, önszabályozásukat, társas kapcsolataikat és csökkenti szorongásukat. A zenei nevelés nem csupán zenei készségeket fejleszt, hanem hozzájárul a gyermek harmonikus személyiségformálásához. Kulcsszavak: zenei nevelés, személyiségfejlődés, művészeti nevelés, kreativitás, egyéni bánásmód, differenciálás, fejlesztés, BTMN, autizmus, SNI, óvodapedagógia

Magyar cím

A művészetekre nevelés és a személyiségfejlesztés lehetőségei az óvodai zenei nevelésben

Angol cím

Possibilities for artistic education and personal development in kindergarten music education

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Művészeti és Sporttudományi Intézet

Szak

BPK - Fejlesztőpedagógia (PSZV)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Révész, József
tanársegéd

Helyi kari azonosító

BPLDIFH

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Piroska Füzinè Kàldi
Dátum: 15 Júl 2025 05:12
Utolsó módosítás: 15 Júl 2025 05:12
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14528

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet