Szlovákiai magyar nemzetiségi óvodai nevelés és a magyarországi magyar óvodai nevelés összehasonlítása

Gyurák, Viktória (2025) Szlovákiai magyar nemzetiségi óvodai nevelés és a magyarországi magyar óvodai nevelés összehasonlítása. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Gyurák Viktória - Szlovákiai magyar nemzetiségi óvodai nevelés és a magyarországi magyar óvodai nevelés összehasonlítása - szakdolgozat.pdf] PDF
Gyurák Viktória - Szlovákiai magyar nemzetiségi óvodai nevelés és a magyarországi magyar óvodai nevelés összehasonlítása - szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Ebben a szakdolgozatban a szlovákiai magyar nemzetiségi és a magyarországi magyar óvodai nevelés rendszerének összehasonlító elemzésére vállalkoztam, különös tekintettel az anyanyelvi nevelés, a kulturális identitás megőrzése és a pedagógiai gyakorlatok vizsgálatára. A kutatás célja annak feltárása volt, hogy milyen hasonlóságok és különbségek mutatkoznak a két ország óvodai rendszere között a kisebbségi lét, a jogi háttér, az óvodai programok, valamint az óvodapedagógusok szemlélete és módszertani felkészültsége szempontjából. A dolgozat elméleti keretét a nemzetiségi nevelés jogi és pedagógiai aspektusainak bemutatása adta, amelyeket komplex kutatás követett. A terepkutatás során kérdőíves felmérést, strukturált megfigyelést és félig strukturált interjúkat alkalmaztam mindkét ország több óvodájában, magyar anyanyelvű óvodapedagógusokkal. A kutatás során szerzett adatok lehetővé tették a nevelési gyakorlatok szisztematikus összevetését, valamint a pedagógusok anyanyelvi neveléshez és identitásformáláshoz fűződő attitűdjeinek feltárását. Az eredmények azt mutatják, hogy a szlovákiai magyar óvodapedagógusoknak elsődleges szempont az anyanyelv átörökítése és a kulturális örökség tudatos megőrzése, míg Magyarországon a pedagógiai módszertani szabadság, az iskolára való felkészítés és az egyéni megközelítések dominálnak. Mindkét országban jellemző az elhivatottság, de a kisebbségi helyzetből fakadó kihívások Szlovákiában erőteljesebb reflexiókat váltanak ki. A kutatás rávilágít arra, hogy a pedagógusok képzése és továbbképzése kiemelt jelentőségű az anyanyelvi nevelés minőségének fenntartásában. A dolgozat végkövetkeztetése, hogy az identitás megerősítésében és az anyanyelvi nevelés hatékonyságában a pedagógusok szemlélete, módszertani tudása és érzelmi bevonódása kulcsfontosságú szerepet játszik, és ezek fejlesztéséhez mindkét országban támogatási formákra és hosszútávú stratégiákra van szükség.

Magyar cím

Szlovákiai magyar nemzetiségi óvodai nevelés és a magyarországi magyar óvodai nevelés összehasonlítása

Angol cím

Comparison of Hungarian National Minority Kindergarten Education in Slovakia and Hungarian Kindergarten Education in Hungary

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kissné Zsámboki, Dr. Réka
dékánhelyettes, egyetemi docens

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Viktória Gyurák
Dátum: 23 Jún 2025 12:06
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 12:06
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14525

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet