Gyurák, Viktória (2025) Szlovákiai magyar nemzetiségi óvodai nevelés és a magyarországi magyar óvodai nevelés összehasonlítása. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Gyurák Viktória - Szlovákiai magyar nemzetiségi óvodai nevelés és a magyarországi magyar óvodai nevelés összehasonlítása - szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Ebben a szakdolgozatban a szlovákiai magyar nemzetiségi és a magyarországi magyar óvodai nevelés rendszerének összehasonlító elemzésére vállalkoztam, különös tekintettel az anyanyelvi nevelés, a kulturális identitás megőrzése és a pedagógiai gyakorlatok vizsgálatára. A kutatás célja annak feltárása volt, hogy milyen hasonlóságok és különbségek mutatkoznak a két ország óvodai rendszere között a kisebbségi lét, a jogi háttér, az óvodai programok, valamint az óvodapedagógusok szemlélete és módszertani felkészültsége szempontjából. A dolgozat elméleti keretét a nemzetiségi nevelés jogi és pedagógiai aspektusainak bemutatása adta, amelyeket komplex kutatás követett. A terepkutatás során kérdőíves felmérést, strukturált megfigyelést és félig strukturált interjúkat alkalmaztam mindkét ország több óvodájában, magyar anyanyelvű óvodapedagógusokkal. A kutatás során szerzett adatok lehetővé tették a nevelési gyakorlatok szisztematikus összevetését, valamint a pedagógusok anyanyelvi neveléshez és identitásformáláshoz fűződő attitűdjeinek feltárását. Az eredmények azt mutatják, hogy a szlovákiai magyar óvodapedagógusoknak elsődleges szempont az anyanyelv átörökítése és a kulturális örökség tudatos megőrzése, míg Magyarországon a pedagógiai módszertani szabadság, az iskolára való felkészítés és az egyéni megközelítések dominálnak. Mindkét országban jellemző az elhivatottság, de a kisebbségi helyzetből fakadó kihívások Szlovákiában erőteljesebb reflexiókat váltanak ki. A kutatás rávilágít arra, hogy a pedagógusok képzése és továbbképzése kiemelt jelentőségű az anyanyelvi nevelés minőségének fenntartásában. A dolgozat végkövetkeztetése, hogy az identitás megerősítésében és az anyanyelvi nevelés hatékonyságában a pedagógusok szemlélete, módszertani tudása és érzelmi bevonódása kulcsfontosságú szerepet játszik, és ezek fejlesztéséhez mindkét országban támogatási formákra és hosszútávú stratégiákra van szükség.
Magyar cím
Szlovákiai magyar nemzetiségi óvodai nevelés és a magyarországi magyar óvodai nevelés összehasonlítása
Angol cím
Comparison of Hungarian National Minority Kindergarten Education in Slovakia and Hungarian Kindergarten Education in Hungary
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Viktória Gyurák |
Dátum: | 23 Jún 2025 12:06 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2025 12:06 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14525 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |