Földes, Gáborné (2025) Az ADHD-s gyermekek szocializációjának vizsgálata a többségi iskolákban. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Földes Gáborné - Az ADHD-s gyermekek szocializációjának vizsgálata a többségi iskolákban - szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (2MB) |
Absztrakt (kivonat)
AZ ADHD-S GYERMEKEK SZOCIALIZÁCIÓJÁNAK VIZSGÁLATA A TÖBBSÉGI ISKOLÁKBAN Földes Gáborné Absztrakt Szakdolgozatom fő témája az ADHD-s gyermekek szocializációja, kiemelt hangsúlyt fektetve az intézményi beilleszkedésükre. Az ADHD-s gyermekek száma a többségi iskolákban évről évre növekszik. Az ADHD nem csupán a gyermekek kognitív képességeire, teljesítményük minőségére gyakorol kedvezőtlen hatást. Társas viselkedésük, együttműködési készségük is érintett. Mivel központi szereplő az figyelemhiányos – hiperaktivitás zavarral érintett gyermek, ennél fogva az állapot részletes jellemzése, illetve a kulcsfontosságú fogalmak megahatározása az esszé fundamentumát képezi. A dolgozat célja, hogy az ADHD-s gyermekek intézményi beilleszkedésének komponenseiről, társas viselkedésük és a közösségben elfoglalt helyzetük minőségéről, továbbá közvetlen környezetükkel kialakított interakcióiról több aspektusból, aktuális, átfogó képek kapjunk. Egy-egy alfejezet mutatja be az elsődleges és a másodlagos szocializációs szítér szereplőit és a fejlődő gyermekre gyakorolt hatásukat, az iskolában megjelenő szociális diszfunkciókat, az integrált és inklúzív nevelés különbségeit. Ismerteti az ADHD-s gyermek eredményes szocializációját elősegítő pedagógusi attitűdöt és pedagógusi tevékenységet, a gyermekek nevelésében résztvevő személyek együttműködését, nem utolsó sorban pedig az ADHD-s gyermek sikertelen szocializációjának későbbi, az önálló életvezetésre gyakorolt hatásait. Hipotéziseim igazolására kutatási módszerként az online kérdőív eszközét alkalmaztam. A felmérés kérdései olyan 6-18 év közötti ADHDS -s gyermekekre/tanulókra irányultak, akik többségi oktatási intézményben folytatják tanulmányaikat. A kérdéssor összeállításakor törekedtem arra, hogy a kérdőívet kitöltő személy pedagógusként, szakemberként, segítő szakemberként vagy szülőként is kompetens legyen a válaszadásra. Az eredmények alátámasztották, hogy a figyelemhiányos – hiperaktivitás zavar egyaránt befolyásolja a közösségi beilleszkedést, a társas viselkedés minőségét és a hatékony együttműködést. Igazolták azt a feltételezést, hogy az oktatási intézményekben nem fordítanak kellő figyelmet a szociális kompetenciák fejlesztésére, illetve a beilleszkedés elősegítésre, ellenben kétséget kizáróan cáfolta azt a feltevést, hogy a gyermekek nevelésében résztvevő személyek együttműködése nem valósul meg. Kulcsszavak figyelemhiányos – hiperaktivitás zavar, sajátos nevelési igény, integráló iskola, integráció, társas viselkedés, társadalmi beilleszkedés INVESTIGATION OF THE SOCIALIZATION OF CHILDREN WITH ADHD IN INTEGRATED SCHOOLS Gáborné Földes Abstract The main topic of my thesis is the socialization of children with ADHD, with special emphasisi on their institutional integration. The number of children with ADHD in integrating schools is increasing every year. ADHD does not only have an adverse effect on childrens’s cognitive abilities and the quality of their performance. Their social behavior and cooperation skills are also affected. Sincet he central character is the child affected by attention deficit hyperactivity disorder, the detailed characterization of the condition and the definition of the key concepts form the foundation of the essay. The aim of the thesis is to obtain current, comprehensive images from several aspects of the components of the institutional integration of ADHD children, the quality of their social behavior and therir position in the communitiy, as well as their interactions with their immedaiate environment. Each subchapter presents the actors of the primary and secondary socialization arenas and their impact on the developing child, the social dysfunctions that appear at school, and the differences between integrated and inclusive education. It describes the teacher’s attitude and activities that promote the effective socialization of the child with ADHD, the cooperation of the persons involved in the children’s educaton, and last but not least the effects of the unsuccessful socialization of the child with ADHD ont he independent life. To verify my hypotheses, I used the online questionnaire as a research method. The questions of the survey were about children/studensts with ADHD between the ages of 6 and 18 who continue their studies int an integrative edicational instiution. When compiling the set of questions, I tried to ensure that the person filling out the questionnaire was also competent to answer as teacher, specialist, support specialist or parent. The results confirmed that attention deficit hyperactivity disorder affects social integration, the quality of social behavior and effective cooperation. The assumption that educational institutions do not pay enough attention tot he development of social competensec and the promotion of integration was confirmed, but the assumption that the cooperation of the persons involved in the children’s education is not realized was unequivocally refuted. Keywords attention deficit hyperactivity disorder, special education needs, integrating school, integration, social behavior, social integration
Magyar cím
Az ADHD-s gyermekek szocializációjának vizsgálata a többségi iskolákban
Angol cím
Investigation of the socialization of children with ADHD in integrated schools
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Gáborné Földes |
Dátum: | 23 Jún 2025 11:37 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2025 11:37 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14265 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |