A nyereményjátékok hatása a fogyasztókra, avagy gamifikáció a fogyasztói társadalom-ban

Bódi, Kinga (2024) A nyereményjátékok hatása a fogyasztókra, avagy gamifikáció a fogyasztói társadalom-ban. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KBAN-24_29.pdf] PDF
KBAN-24_29.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Kutatásom célja a nyereményjátékok fogyasztói magatartásra gyakorolt hatásainak átfogó vizsgálata, különös tekintettel a motivációkra. Ezáltal arra fókuszáltam, hogy hogyan változik a fogyasztók viselkedése különböző nyereményjátékok hatására, milyen tényezők befolyásolják a részvételi hajlandóságot, és hogy a különböző vásárlói csoportok hogyan reagálnak ezekre a marketingeszközökre. A kutatásom során 176 fős mintát vizsgáltam meg, kvantitatív módszerrel, amely lehetővé tette a különböző demográfiai csoportok részvételi hajlandóságának és motivációinak feltérképezését. A szakdolgozat elején bemutatom a nyereményjátékok marketingben betöltött szerepét, valamint azok közgazdaságtani vonatkozásait, különös tekintettel a gamifikációra és a fogyasztói elköteleződésre. A szakirodalom áttekintése során arra törekedtem, hogy megvizsgáljam a játékos eszközök, kiemelten a nyereményjátékok hátterét, beleértve a nyeremények fajtáinak szerepét a fogyasztók motivációjában, valamint a versenyszellem és az izgalom hatásait. Ezt követően a nyereményjátékok szervezésének gyakorlatára tértem ki, kiemelt figyelmet fordítva arra, hogy hogyan lehet a különböző célcsoportokat hatékonyan meg-szólítani. Elemeztem a válaszokat nemek és korcsoportok szerint, ezzel megfigyelve a generációs és nemi különbségeket. A fiatalabb generáció, különösen a 25-44 éves korosztály, hogyan vesz részt legszívesebben olyan nyereményjátékokban, ahol pénzbeli jutalmakat, utazásokat vagy értékes termékeket lehet nyerni. Ezzel szemben az idősebb generáció számára inkább az élményalapú nyeremények vonzóak, és esetükben az offline promóciók is jelentős szerepet játszanak. Külön szakaszt szenteltem a regionális preferenciák bemutatásának. Magyarország különböző régióiban eltérő preferenciák figyelhetők meg a nyeremények típusával kapcsolatban, egyes területeken a pénzbeli jutalmak, míg máshol inkább az utazások és szolgáltatások a népszerűek. Ezen kívül külön elemeztem a városi és vidéki fogyasztók eltérő hozzáállását a nyereményjátékokhoz, valamint a településtípus és a részvételi hajlandóság összefüggéseit. Fontos szerepet kapott továbbá a végzettség szerinti szegmentálás is. Az általános iskolai végzettséggel rendelkező fogyasztók általában jobban vonzódnak a nagyobb pénzbeli nyereményekhez, míg az egyetemi végzettségűek inkább az utazási ajánlatok és ajándékutalványok iránt érdeklődnek. A dolgozat végén javaslatokat fogalmaztam meg a vállalatok számára, hogy miként alakíthatják nyereményjáték-stratégiáikat hatékonyabban. Külön kitértem arra, hogy hogyan lehet a gamifikációt és a regionális szegmentálást alkalmazni a kampányok során. A javaslatok célja, hogy a vállalatok jobban megértsék, miként érhetnek el hosszú távú elköteleződést és növelhetik a fogyasztói hűséget a nyereményjátékokon keresztül.

Magyar cím

A nyereményjátékok hatása a fogyasztókra, avagy gamifikáció a fogyasztói társadalom-ban

Angol cím

The effect of sweepstakes on consumers, or gamification in the consumer society

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet

Szak

LKK - Gazdálkodási és menedzsment alapszak (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mészáros, Dr. Katalin
egyetemi docens, PhD, Üzleti Tanulmányok Intézet

Helyi kari azonosító

KBAN-24/29

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Kinga Bódi
Dátum: 18 Dec 2024 09:30
Utolsó módosítás: 18 Dec 2024 09:30
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/13379

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet