MINŐSÉGI INDIKÁTOROK A FOGÁSZATBAN

Csicsai, Dr. Adrienn Beáta (2024) MINŐSÉGI INDIKÁTOROK A FOGÁSZATBAN. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of DIPLOMADOLGOZAT Dr. Csicsai Adrienn Beáta NCLDXL KMI-23 10.pdf] PDF
DIPLOMADOLGOZAT Dr. Csicsai Adrienn Beáta NCLDXL KMI-23 10.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

MINŐSÉGI INDIKÁTOROK A FOGÁSZATBAN Quality indicators in Dentistry PROBLÉMAFELVETÉS: 2023-ban a fogászati alapellátásban az indikátor alapú teljesítményfinanszírozás bevezetésre került az egészségügyi ellátás hazai és nemzetközi megítélés javítása, és a fogászati alapellátás minőségi színvonal emelése céljából. HIPOTÉZIS: Az öt bevezetett indikátor nem minősül minőségi indikátornak, mert az értékek változásai nem utalnak az ellátás minőségére, minőségfejlesztést nem támogatják, az egészséges populáció szempontjából a prevenció nem kerül előtérbe, és nem jár egészségnyereséggel. IRODALMI ÁTTEKINTÉS: Minőségi indikátor egy jelzőszám, amelynek változása megmutatja, hogy az ellátás adott területén van-e minőségi probléma, ami részletes elemzést igényel. Felhasználható a teljesítmény, illetve minőség értékelésére. A megfelelő indikátorok használatával meghatározhatjuk, hogy hol tartunk, merre haladunk, a fejlesztés hatékony volt-e, és összehasonlítható más országos és/vagy nemzetközi intézménnyel. CÉLKITŰZÉS: A minőségi indikátor fejlesztés az egészségügyi minőség kritériumok alapján teljesül. Térben és időben hozzáférhető, szakmai szabályoknak és követelményeknek megfelelő, adekvát, kockázatoktól és/ vagy veszélyektől mentes, hatásos és eredményes fogászati ellátást a megfelelő időben kapja a páciens. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN: Az indikátor-fejlesztés alaplépéseit figyelembe véve példán keresztül bemutattam a minőségi indikátor képzését. 5 W gyökér-ok elemzés módszert alkalmaztam a minőségi probléma meghatározására. Kockázatok azonosításához kockázati mátrixot készítettem. Az indikátor definiálása után az indikátorok értékeit befolyásoló tényezők meghatározása következett. A kezelés kimenetelét befolyásolják az emberi tényezők, szociális helyzet és a fogászati státusz, ezért a kimeneti eredményeket kockázatkiegyenlítéssel korrigáltam. Ezt Ishikawa ok-okozati elemzés és Reason svájci sajt-modellje alapján mutattam be. A küszöbérték (elfogadhatósági határ) és célérték (értéktartomány) meghatározásánál figyelembe vettem a hazai populációra vonatkozó adatokat. A bevezetett indikátorok esetén vizsgáltam, hogy miért nem minősül minőségi indikátornak, és milyen változtatásokkal lenne átalakítható, fejleszthető. MEGÁLLAPÍTÁS: Az öt bevezetett indikátor jelenleg nem minőségi indikátor. Fejlesztésükhöz adatelemzés, tisztítás és validálás szükséges. QUALITY INDICATORS IN DENTISTRY Minőségi indikátorok a fogászatban STATEMENT OF THE PROBLEM: The introduction of indicator-based performance financing in primary dental care in 2023 aims to improve the domestic and international perception of healthcare services and raise the quality of primary dental care. HYPOTHESIS: The five introduced indicators do not qualify as quality indicators because the changes in their value do not indicate the quality of care. They also do not support quality improvement, do not prioritize prevention from the perspective of the healthy population, and do not result in health gains. LITERATURE REVIEW: Quality indicators are numerical values that show whether there is a quality issue in a specific area of care, requiring detailed analysis. They can be used for performance and quality evaluation. By using appropriate indicators, we can determine our current status, direction, effectiveness of improvement, and compare with other national and/or international institutions. OBJECTIVE: The quality indicator development is fulfilled on the basis of health quality criteria. The patient receives dental care that is: accessible, timely, in accordance with professional rules and requirements, adequate, free of risks and/or hazards, effective and efficient. APPLIED METHODOLOGY: Taking into account the basic steps of indicator development, I presented the forming of the quality indicator through an example. I used a 5 W root-cause analysis method to determine the quality problem. To identify risks, I created a risk matrix. After defining the indicator, the factors influencing the values of the indicators were determined. The outcome of the treatment is influenced by human factors, social situation and dental status, so the output results were corrected by risk equalization. I demonstrated this based on Ishikawa's causal analysis and Reason's Swiss cheese model. When determining the threshold (acceptability limit) and target value (range of values), I took into account the data on the Hungarian population. In the case of the indicators introduced, I examined why they do not qualify as quality indicators, and what changes could be made to them to make them more adaptable and developable. CONCLUSION: The five introduced indicators are currently not quality indicators. Their development requires data analysis, purification and validation.

Magyar cím

MINŐSÉGI INDIKÁTOROK A FOGÁSZATBAN

Angol cím

QUALITY INDICATORS IN DENTISTRY

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet

Szak

LKK - Egészségügyi minőségbiztosítási szakirányú továbbképzés (PG)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kovács, Dr. Erika
stratégiai és minőségügyi igazgató

Helyi kari azonosító

KMI-23/10

Mű típusa: Diplomadolgozat (Egyéb)
Felhasználói azonosító szám (ID): Dr. Adrienn Beáta Csicsai
Dátum: 22 Júl 2024 11:17
Utolsó módosítás: 22 Júl 2024 11:17
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/13140

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet