Ételallergiás gyermekek iklúziója a köznevelésben

Kupi, Lívia (2024) Ételallergiás gyermekek iklúziója a köznevelésben. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Kupi Lívia-Ételallergiás gyermekek inklúziója a köznevelésben.pdf] PDF
Kupi Lívia-Ételallergiás gyermekek inklúziója a köznevelésben.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom témája az étellalergiás gyermekek inklúziója a köznevelésben. Kutatásom legfőbb célja az volt, hogy feltérképezzem az ételallergiás és ételintoleranciás gyermekek helyzetét a hazai óvodákban. A témaválasztásomat az indokolta, hogy egyre gyakrabban találkoztam azzal a problémával, hogy közeli ismerőseim gyermekeiket már egészen kis korukban vitték allergiavizsgálatra különböző tünetek megjelenését követően. Leendő óvodapedagógusént érdekelt, hogyan éli meg egy kisgyermek azt a sajátos helyzetet, hogy a többi gyermektől eltérő ételeket kell fogyasztania, hogy le kell mondania számos olyan finomságról, amit a társai megehetnek. Mennyire nehéz egy gyermeknek önuralmat gyakorolnia és hogyan tudom én ezt pedagógusként segíteni? Úgy vélem, hogy a gyermekek sikeres inklúziója a szülőn és az óvodapedagóguson múlik. Az óvodapedagógusok szerepe kiemelkedő a beilleszkedésben, mindennapokban, a példamutatásban és a szülőkkel való együttműködésben. Így a szülők és a pedagógusok oldaláról vizsgáltam a témát. Céljaim között szerepelt az is, hogy megtudjam, miként viszonyul az óvodapedagógus az ételallergiás gyermekek óvodai csoportba történő beszoktatásához és a csoportban történő neveléséhez. Számára jár-e feszültséggel egy ételallergiás gyermek. Felkészültnek érzik-e magukat egy esetleges allergiás reakcióra? Kapnak-e elég tájékoztatást, képzést a témában? Hogy tudják segíteni a gyermek beilleszkedését? Mennyire látják együttműködőnek a szülőket? Dolgozatom szakirodalmi részét az integráció, óvodai inklúzió, az allergia, ételallergia és intolerancia bemutatásával kezdtem és főként a gyermekek, óvodáskorú gyermekek integrációjára fókuszáltam. Ezután következett a primer kutatásom. A szülők és az óvodapedagógusok számára készítettem online kérdőívet, valamint dietetikus szakemberrel interjút. Kutatásom és az óvodai mindennapjaim során azt tapasztaltam, hogy mind a szülők, mind a gyerekek egyre elfogadóbbak, befogadóbbak az ételallergiás gyermekekkel. A több éves, évtizedes tapasztalattal rendelkező óvodapedagógusok szemlélete is egyre inkluzívabb a témában. Szívesen vennének részt képzéseken, tanfolyamokon. Saját szemléletük mellett az óvodások szemléletét is formálják, elfogadóvá nevelik őket. A szülők szemléletére is hatással vannak az óvodapedagógusok, hiszen az ételallergia nem szégyellni való betegség, kellő odafigyeléssel napi rutinná válik a diétakövetés. Megfelelő kommunikációval a túlféltő szülők szorongását is oldani tudják, megkönnyítve az óvodai hétköznapokat.

Magyar cím

Ételallergiás gyermekek iklúziója a köznevelésben

Angol cím

Inclusion of children with food allergy in public education

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Pásztor, Dr Enikő
egyetemi docens

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Lívia Kupi
Dátum: 17 Szep 2024 08:51
Utolsó módosítás: 17 Szep 2024 08:51
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12780

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet