A csarodai református templom és a művészetpedagógia

Sándor, Alexandra (2024) A csarodai református templom és a művészetpedagógia. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Sándor Alexandra - A csarodai református templom és a művészetpedagógia - szakdolgozat.pdf.pdf] PDF
Sándor Alexandra - A csarodai református templom és a művészetpedagógia - szakdolgozat.pdf.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (7MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom fő témája a művészetpedagógia és az általam választott szakrális épület, a csarodai református templom viszonyának, kapcsolatának vizsgálata az óvodás korú gyermekek körében, vizuális foglalkozásokon keresztül. A dolgozatom célja, hogy a templom és a gyermekek között közelebbi kapcsolatot alakíthassak ki, tevékenységeken keresztül az épület és a vallás témája személyessé, bensővé válhasson óvodás korosztályban is. Azt vizsgáltam, hogy a templom adta művészi értékek alkalmazhatóak-e óvodai foglalkozások tervezéséhez, illetve a gyermekek a kapott szakrális, képzőművészeti és népművészeti információk hatására ihletet merítenek-e alkotómunkára, tevékenységre. A cél elérése érdekében először deduktív kutatást végeztem, így szakirodalmakra, könyvekre, folyóiratokra támaszkodtam a templom megismerése céljából. A megszerzett ismereteket a református templom egykori gondnokával készített interjú anyagával egészítettem ki. Az induktív kutatást alkalmazva, szervezett kirándulások során megfigyelést végeztem a csarodai és a gelénesi templomban, a csarodai református templomról szóló előadáson vehettem részt, illetve a Gelénesi Csodavilág Óvoda intézményének vegyes csoportjában az elméletben megszerzett ismereteimet igyekeztem a gyermekeknek átadni és gyakorlati tapasztalatszerzést biztosítani. A dolgozat három fő részre tagolódik, amelyben először Csaroda és a templom történeti áttekintése olvasható, majd a templom művészi értékeinek bemutatása interjú és szakirodalmak által, a leghangsúlyosabb része pedig a templom ihlette kisgyermeki vizuális alkotások részletes dokumentálása és elemzése. Szakdolgozatom számos saját készítésű képpel igazolja a dolgozatban olvasható eredményeket. A kutatásom végén arra a következtetésre jutottam, hogy vizuális foglalkozások alkalmával könnyen belsővé válhatnak a látott és hallott információk, és az óvodáskorú gyermekek e témában motiválhatóak alkotások készítésére. Véleményem szerint egy nem szokványos téma, mint például a református vallás és egy választott templom történelmi háttere, a gyermekek fejlettségét, értelmiségi szintjét, képességét figyelembe véve az életkoruknak megfelelő szófordulatok és kifejezések használatával könnyen átadható, feldolgozása érdekessé és élvezhetővé tehető. Ezáltal az alkotókedv felkelthető, az elméleti ismeret a gyakorlatba átültethető.

Magyar cím

A csarodai református templom és a művészetpedagógia

Angol cím

The Reformed Church of Csaroda and the art education

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Művészeti és Sporttudományi Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kovács-Gombos, Dr. Gábor
egyetemi docens, DLA
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Alexandra Sándor
Dátum: 28 Jún 2024 08:20
Utolsó módosítás: 28 Jún 2024 08:20
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12716

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet