Óvodai zenei nevelés, tehetséggondozás, mint a kistérségi művészeti együttes megalapozója

Szabóné Pénzes, Erzsébet (2024) Óvodai zenei nevelés, tehetséggondozás, mint a kistérségi művészeti együttes megalapozója. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szabóné Pénzes Erzsébet-Óvodai zenei nevelés tehetséggondozás mint a kistérségi művészeti együttes megalapozója-szakdolgozat.pdf] PDF
Szabóné Pénzes Erzsébet-Óvodai zenei nevelés tehetséggondozás mint a kistérségi művészeti együttes megalapozója-szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (794kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájának azért választottam az óvodai zenei nevelés kérdéskörét, mert úgy gondolom, hogy a mai világban a zene folyamatosan jelen van az életünkben, gyermekként is már mindenkinek biztos volt élménye, ami a zenéhez köthető. Sokunknál nem tudatosult, hogy a zenét is egészen kiskorunktól elsajátítjuk, igaz, játékos formában, de tervszerű zenei fejlesztésben részesülünk már az óvodában. Kíváncsi voltam, hogy már az óvodában is érzékelhető-e, kitűnnek-e a zenei foglalkozásokon azon gyerekek, akik később a zenével komolyabban fognak foglalkozni? A városban, ahol élek egy több évtizedes múlttal rendelkező művészeti együttes is működik. A tagok között rengeteg gyermek is van, akik a helyi általános iskolában tanulják a zenét, biztosítva ezzel az együttes utánpótlását is. A kutatásom célja, hogy az óvodai zenei nevelés mennyiben segíti, befolyásolja a gyermekek későbbi zenéhez való viszonyát. Mondhatjuk-e, hogy a helyi városi óvodában végzett zenei nevelés és tehetséggondozás a művészeti együttes megalapozója? Kutatást végeztem, a helyi városi óvodába, ahol az óvodapedagógusoktól kaptam információt, arra vonatkozóan, hogy ebben az intézményben milyen a zenei nevelés, mit tapasztalnak a zenei foglalkozások során. Kitűnnek-e azok a gyerekek, akik aktívabbak, fogékonyabbak a zene iránt? A tehetséggondozás keretein belül tartott különfoglalkozások, mennyit tesztek hozzá a zenei neveléshez? Interjút készíttettem a zenekar alapítójával és vezetőjével. Ahol betekintést nyerhettem a zenekar életébe, miért fontos nekik ez az együttes, az utánpótlás? Milyen hatással vannak a város kulturális életére? Azok a gyerekek, akiknek a családjában van olyan családtag, aki már tagja a zenekarnak, ott folytatják-e a hagyományt és elkezdenek ők is zenével komolyabban foglalkozni, ill. hangszeren tanulni, vagy elutasítják a zenével kapcsolatos dolgokat? A kutatás során kapott információk és saját véleményem alapján mindenképpen pozitív hatással van egy kisváros életére, ha rendelkezik egy olyan kulturális együttessel, aki vonzza a fiatalokat, de az idősebb korosztály is érdeklődik munkásságuk iránt. Úgy gondolom, hogy ebben a városban minden oktatási intézmény maximálisan hozzájárul a zenei különfoglalkozásokkal, a zeneiskola működtetésével az utánpótlás képzéséhez. De mivel nem mindenki lehet zenész, az oktatási intézmények abban is szerepet vállalnak, hogy legalább a zenét megszerettessék a gyerekekkel, hogy aktív közönségként részesei legyenek a koncerteknek.

Magyar cím

Óvodai zenei nevelés, tehetséggondozás, mint a kistérségi művészeti együttes megalapozója

Angol cím

Music education in kindergartens, talent management as the founder of the micro-regional art ensemble

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Művészeti és Sporttudományi Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Révész, József
Tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Erzsébet Szabóné Pénzes
Dátum: 28 Jún 2024 08:21
Utolsó módosítás: 28 Jún 2024 08:21
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12713

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet